کارگاه آنلاین آفرین ایزدان برگزار می‌شود

کارگاه آنلاین آفرین ایزدان برگزار می‌شود

به گزارش گلونی در شاهنامه فردوسی در داستان بیژن و منیژه، هنگامی که رستم به فرمان کیخسرو به دربار ایران می‌آید تا از آنجا برای نجات بیژنِ دربند، راهی توران شود با دیدن شاه، بر او آفرین می‌خواند.

این آفرین زیبا و دلکش جذابیت دیگری هم دارد؛ اصل آن به زبان پهلوی ساسانی در کتابی به نام «شایست نشایست» آمده و می‌توان آن را نمونه‌ای از شعر سرایی در زبان فارسی میانه دانست.

در این ‌کارگاه، با مقایسه دو متن پهلوی و فارسی، سعی می‌شود به درک بهتری از منابع کهن شاهنامه فردوسی برسیم.

زمان برگزاری:

-یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

-از ساعت ۱۷ الی ۲۰

برای ثبت‌نام کارگاه آنلاین آفرین ایزدان به این شماره پیام بدهید: 

۰۹۱۲۲۰۲۴۵۵۱

گروه چهرداد را در اینستاگرام دنبال کنید. رسالت این گروه فرهنگی فراهم بستری است تا بتواند در عرصه فرهنگ و تاریخ فرصت کافی برای تعامل بین اندیشه‌ها، بیان موضوع و تحلیل دیدگاه‌های افراد متخصص از زوایای گوناگون در اختیار افراد علاقه‌مند قرار دهد.

گفتنی است کتاب «شایست نشایست» کتابی به زبان پهلوی یا فارسی میانه زرتشتی است که گزیده‌ای از مهمترین مباحث فقه زرتشتی در عهد ساسانیان در آن آمده است.

کتاب‌هایی که احکام فقهی زرتشتی را بیان می‌کنند و به شرح آنچه درست و شرعی و به اصطلاح پهلوی «خوب» و آنچه نادرست و غیر شرعی و « ناخوب» است می‌پردازد.

این کتاب «شایست نا شایست» و نیز «روایت» خوانده می‌شوند. به همین روال است که در قرن گذشته دستوران پارسی این کتاب را، که همانند بسیاری دیگر از متون پهلوی نامی ندارد، عنوان شایسته ناشایسته داده‌اند.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231564 ساعت خبر : 2:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231564
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات