گرد و غبار مهمان ناخوانده و پردردسر ۱۳ استان کشور

گرد و غبار مهمان ناخوانده و پردردسر ۱۳ استان کشور

به گزارش گلونی مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وزش باد و خیزش گرد و خاک در ۱۳ استان کشور طی سه روز آینده خبر داد.

به این ترتیب از بعد ازظهر امروز (۳۰ خرداد) در خوزستان و ایلام وزش باد و خیزش گرد و خاک و در آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، مرکزی، اصفهان، قم، یزد و جنوب سمنان افزایش سرعت وزش باد و احتمال خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

این گرد و غبار و باد تا سه‌شنبه (۱ تیر) در برخی مناطق خراسان جنوبی، شرق کرمان و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان به‌ویژه منطقه زابل ادامه خواهد داشت.

گرد و غبار یا ریزگرد (Haze) پدیده‌ای است که از ترکیب ذرات ریز و گرد و غبار با آلاینده‌های شهری به وجود می‌آید.

این پدیده برای بیماران قلبی و تنفسی بسیار مضر و یک تهدید نسبتا جدید و جدی برای سلامتی انسان است.

شدت یافتن پدیده گرد و غبار حتی می‌تواند باعث کاهش شدید دید افقی و لغو پرواز‌ها شود.

میانگین دما، میانگین حداکثر دما، میانگین حداقل دما، بارش، رطوبت و باد، شش عنصر اقلیمی تاثیرگذار بر پدیده ریزگرد‌ها گزارش شده‌اند.

گرد و غبار مهمان ناخوانده و پردردسر ۱۳ استان کشور

از مهم‌ترین شرایط ایجاد گرد و غبار در کنار هوای ناپایدار، وجود یا عدم وجود رطوبت هوا است، به طوری که اگر هوای ناپایدار، رطوبت کافی داشته باشد، بارش طوفان و رعد و برق و اگر فاقد رطوبت باشد، طوفان گرد و غبار ایجاد می‌کند.

نوع و پوشش گیاهی نیز در شدت وقوع گرد و غبار نقش موثری ایفا می‌کند.

ریزگرد‌ها از مخرب‌ترین مشکلات زیستی محسوب می‌شوند، چرا که بر تمام گونه‌های گیاهی و جانوری تاثیر داشته و با تهدید گونه‌های نادر جانوری و گیاهی با ارزش اکولوژیکی و یا اقتصادی، آن‌ها را تهدید می‌کنند.

خیزش ادامه‌دار و مهمان هرساله شدن گرد و غبار نشانه‌ای از تغییر اقلیم است که علاوه بر آثار ناخوشایند بهداشتی مانند مشکلات تنفسی و ریوی برای انسان و آلوده کردن محیط، باعث کاهش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و باغی شده و همچنین باعث خشکی درختان می‌‌شود.

پدیده گرد و غبار مربوطه علاوه بر کاهش ظرفیت تنفسی باعث تغییر اقلیم منطقه و موجب افزایش سیلاب نیز می‌‌شود.

ریزگرد‌ها بر محصولات دامی نیز تاثیرات مخربی دارند که از جمله این تاثیرات می‌توان به کاهش تولید عسل توسط زنبور‌ها و یا تاثیرات آن بر مراتع و محل چرای دام‌‌ها اشاره کرد.

شدت گرد و غبار به‌ویژه در فصل تابستان باعث تسریع در خشک شدن مراتع و جنگل‌ها شده و باعث افزایش حریق نیز می‌‌شود.

از دیگر تاثیرات مخرب ریزگرد‌ها کاهش حجم آب سد‌هاست.

وجود عواملی، چون قارچ‌‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌های بیماری‌زا و فلزات در ریزگرد‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذار و مخرب ناشی از این پدیده است.

علاوه بر رعایت توصیه‌های پزشکی، ریگ.پاشی، بیابان‌زدایی، احیای تالاب‌ها و ایجاد و حفظ پوشش گیاهی، تغییرات سبک زندگی و شیوه معماری نیز در مقابله با این مهمان ناخوانده ساله‌های اخیر، ضروری به نظر می‌سد.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231792 ساعت خبر : 8:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231792
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات