گلونی

آب سد کرخه به جنوب ایلام نمی‌رسد

آب سد کرخه به جنوب ایلام نمی‌رسد

آب سد کرخه به جنوب ایلام نمی‌رسد

آب سد کرخه به جنوب ایلام نمی‌رسد

به گزارش گلونی در بهار و تابستان 1398 خبرگزاری‎‌های رسمی کشور اعلام کردند طرح انتقال آب به اراضی دشت عباس، فکه و عین خوش که یکی از بزرگ‎‌ترین طرح‎‌های تامین آب در کشور بود، با ساخت و ساز صدها کیلومتر کانال اصلی و فرعی، زهکشی و جاده دسترسی به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. طق گرازشات قرار بود درنهایت با اجرای این طرح 53000 هکتار زمین دیم به آبی تبدیل شود.

پیگیری تخصیص آب عقبه سد کرخه به زمین‎‌های کشاورزی این مناطق طی سال‎‌های اخیر به عنوان یکی از جدی‎‌ترین مطالبات مردم همچنان ادامه داشت. رونق اقتصادی وعده داده شده به مردم در نتیجه آبرسانی به زمین‎‌های کشاورزی امید را در دل آن‎‌ها زنده نگه داشته بود.

اما در واقعیت این طرح نیز مثل طرح‎‌های فراوان دیگری که بدون ارزیابی توان منطقه و یا مدیریت کارآمد، علی‌رغم صرف هزینه‎‌های گزاف به مرحله اجرا و به سرانجامِ مورد انتظار نرسید.

آب سد کرخه به جنوب ایلام نمی‌رسد

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

بارندگی‎‌های خوب در سال 98 باعث شده بود آب بتواند با شدت بالایی از دریچه سد خارج شود و از طریق یازده کیلومتر کانال اصلی به سمت اراضی دشت عباس سرازیر شود.

اما سومدیریت و رهاسازی آب بدون توجه به خشکسالی پیش رو منجر به بروز بحران آب شد.  حالا با کاهش میزان بارندگی در سال 1400 که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آذر ماه سال جاری ادامه دارد، تراز آبی سد کرخه به کم‌ترین میزان سال‌های اخیر رسیده است.

امروز مزرعه‎‌هایی که در منطقه دشت عباس قرار دارند و سال‎‌ها زیر کشت ذرت دانه‎‌ای بودند، به دلیل کمبود شدید آب برای آبیاری کاملا خشک شده‎‌اند و مردم منطقه متحمل ضرر مالی سنگینی شده‎‌اند که ریشه در عدم ارزیابی شرایط مورد نیاز توسط مسئولین مربوطه دارد.

دشت عباس نه تنها قطب کشاورزی استان ایلام است، یکی از قطب‎‌های تولید کننده ذرت دانه‎‌ای در کشور با هشت کارخانه ذرت خشک‌کنی است که از دریاچه سد کرخه آب کشاورزی‎‌اش تامین می‎‌شد.

علاوه بر دشت عباس، عین خوش و فکه نیزتحت پوشش کانال‎‌های منطقه بوده‌اند. آبی که به عنوان حق‎‌آبه کشاورزی دشت عباس، فکه و عین خوش به مردم منطقه وعده داده شده بود امروز در دسترس کشاورزان این منطقه نیست.

پایان پیام

نویسنده: لیلا دباغ

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل