گلونی

آتش سوزی جنگل ها و تاثیر آن بر نابودی درختان

آتش سوزی جنگل ها و تاثیر آن بر نابودی درختان

آتش سوزی جنگل ها و تاثیر آن بر نابودی درختان

آتش سوزی جنگل ها و تاثیر آن بر نابودی درختان

به گزارش گلونی آتش‌سوزی از این منظر که ممکن است منشا انسانی داشته باشد، یعنی به خواست انسان و یا در اثر بی‌احتیاطی وی به راه افتد و سرمایه‌ای گران‌بها را به نابودی بکشاند، می‌تواند در بخش مربوط به آسیب‌های انسانی مطرح گردد.

از آن‌جا که برخی از عوامل طبیعی در آتش‌سوزی جنگل‌ها نقش دارند می‌توان آن را در بخش آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی نیز ذکر کرد، اما به سبب اهمیت بسیار زیاد آتش‌سوزی بهتر است که جایگاه ویژه‌ای را به تشریح این موضوع اختصاص داد.

اهمیت آتش سوزی

آتش‌سوزی که یکی از عوامل تخریب جنگل به حساب می‌آید از نظر میزان خسارتی که به بار می‌آورد در کشورها و مناطق مختلف اهمیت متفاوت دارد.

زیرا شدت آن و درنتیجه بروز گزند تابع شرایط اقلیمی محلی است که آتش‌سوزی در آن روی می‌دهد. به این ترتیب، به سهولت معلوم می‌شود که آتش‌سوزی همان اهمیتی را که مثلا در کالیفرنیا یا کشورهای مدیترانه‌ای دارد در شمال ایران نمی‌تواند داشته باشد.

از سوی دیگر، چون خوشبختانه بیشتر جنگل‌های ایران از گونه‌های پهن‌برگ تشکیل شده‌اند خطر آتش‌سوزی به اندازه شدتی که در جنگل‌های سوزنی‌برگ غرب فرانسه یا آمریکا یا منطقه مدیترانه روی می‌دهد نیست.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر آتش‌سوزی‌های وسیعی به تکرار در جنگل‌های زاگرس رد حال رخ دادن است که خسارات غیر قابل جبرانی را به لحاظ محیط‌زیستی و مالی به منطقه و کشور وارد نموده است.

گاهی برای بیان درجه نسبی اهمیت آتش‌سوزی جنگل، خسارت وارد از آن را با گزند وارد از بیماری‌ها و آفات مقایسه می‌کنند. چنانچه در دوره ده ساله 1943 – 1934، حشرات و بیماری‌های قارچی سالانه در حدود 600، 602، 17 متر مکعب چوب را در آمریکا از بین برده‌اند.

درحالی که آتش‌سوزی به تنهایی موجب نابودی سالیانه سیزده میلیون و هجده هزار متر مکعب چوب در طی همین دوره بوده است. جدول زیر که نشان‌دهنده اهمیت آتش سوزی در آمریکاست ابعاد خسارت ناشی از آتش‌سوزی را بهتر روشن می‌کند:

اهمیت آتش سوزی در آمریکا

پایان پیام

گردآورنده: لیلا دباغ

منابع:

  1. جزیره‌­ای، محمدحسین (1389) – نگهداشت جنگل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. جزیره­‌ای، محمدحسین (1338) – حمایت جنگل، چاپ مهر ایران، تهران.
  3. .Hawley, R. c. and Stisckel, P. W. (1948) – Forest Protection. New York, London

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل