گلونی

تاثیر فرهنگ سلوکی بر ایران باستان

تاثیر فرهنگ سلوکی بر ایران باستان

تاثیر فرهنگ سلوکی بر ایران باستان

تاثیر فرهنگ سلوکی بر ایران باستان

به گزارش گلونی پس از نابودی سلسله هخامنشی به دست اسکندر و تشکیل حکومت‌های یونانی بعد از مرگ فاتح مقدونی در قلمرو او در شرق باستان اسکندریه‌های مختلفی بنا گذاشته شد و شهرهای یونانی-سلوکی جغرافیای پهناوری را دربرگرفتند.

در این شهرهای تازه بنیان گذاشته شده پایگاه‌هایی به وجود آمد که گروهی از بزرگان و سران ایرانی به آن جذب شده بودند.

کم کم و با گذشت زمان علاوه بر گروه کوچکی از بزرگان ایرانی سایر اشراف‌زادگان و بزرگان و همچنین عامه مردم نیز به زبان، فرهنگ و هنر یونانی جذب شدند و تا دهه‌های متمادی تحت تاثیر آن بودند.

جذابیت عناصر فرهنگی خارجی با اراده ایرانیان برای حفظ سنت‌های خود همراه و سبب شد تا ایرانیان خدایان خود را با ایزدان یونانی منطبق کنند. آن‌ها زئوس را همتای اهورامزدا، هرمس را برابر میترا، هرا یا افرودیت را همتای آناهیتا، هرکول را برابر بهرام و هادس را چون اهریمن دانستند.

پس از مدتی استقرار و قدرت‌گیری دولت سلوکی در ایران از سال ۱۳۵ پیش از میلاد تا ۳۱۲ باعث شکل‌گیری آثار یونانی بیشتری در حوزه فرهنگ، هنر و معماری شد و تاثیرپذیری ایرانیان را بیشتر ساخت.

موج گسترده این تاثیرپذیری در حوزه هنر صورت گرفت. با اینکه بخش اعظم آثار مربوط به دوره حضور یونانیان و سلوکیان از بین رفته با این حال با توجه به آثار باقی مانده در شهر نسا، الحًر، دورا، پالمیرا شمال غربی هند و افغانستان نمی‌توان تاثیر و حضور آن را نادیده گرفت و انکار کرد.

علاوه براین‌ها می‌توانیم به گنجینه آی‌خانم در کنار رود جیحون و در نزدیکی بلخ یا سکه‌های باقی مانده از پادشاهان یونانی بلخ اشاره کنیم.

البته دکتر مهرداد بهار معتقد بودند شواهد فرهنگ و تمدن یونانی در ایران بسیار بسیار بیشتر از آن چیزی است که نام برده شد.

در هر صورت تاثیر فرهنگ سلوکی بر ایرانیان و این تلفیق اجتماعی و فرهنگی، سبب‌ساز یک دوره رشد اقتصادی در ایران شد و به جرئت می‌توان گفت بدون این ترکیب و تلفیق فرهنگی آن رشد و توسعه امکان پذیر نبود.

پایان پیام

نویسنده:‌ کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل