گلونی

حوادث جوی در ۷۲ ساعت جان ۵ نفر را در کشور گرفت

حوادث جوی در ۷۲ ساعت جان ۵ نفر را در کشور گرفت

حوادث جوی در ۷۲ ساعت جان ۵ نفر را در کشور گرفت

حوادث جوی در ۷۲ ساعت جان ۵ نفر را در کشور گرفت

به گزارش گلونی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل و آبگرفتگی در کشور و مرگ پنج تن در پی این حوادث خبر داد.

علی بختیاری در این باره اعلام کرد: «به دنبال اعلام هشدار سازمان هواشناسی در تاریخ ۲۴ تیرماه در خصوص تشدید بارش‌های موسمی در ۱۰ استان کشور سازمان مدیریت بحران تیم‌ها و دستگاه‌های خدماتی و امدادی را به حالت آماده باش درآورد».

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی این بارش‌ها احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های موقت و … را در پی داشت، گفت: «متاسفانه جاری شدن سیلاب خسارات و مشکلاتی را در برخی از نقاط کشور ایجاد کرد».

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات و مشکلات پیش آمده در استان آذربایجان غربی و استان سیستان و بلوچستان کرمان نیز صحبت کرد.

حوادث جوی در ۷۲ ساعت جان ۵ نفر را در کشور گرفت

وی افزود: «در مجموع و بنا بر گزارش مرکز EOC سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هشت استان کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان و کردستان متاثر از این بارش‌ها بوده و امدادرسانی به ۲۱۹ نفر در ۲۱ شهرستان از این استان‌ها انجام شده است».

بختیاری ادامه داد: «در مجموع نیز به ۱۹۴ نفر اسکان اضطراری داده شد و شش تن نیز به مناطق امن منتقل شدند. متاسفانه پنج نفر نیز جان خود را از دست دادند که چهار نفرشان درپی سیل و یک نفر نیز در پی اصابت صاعقه بوده است. دو نفر هم در راور کرمان همچنان مفقود هستند».

افزایش حوادث طبیعی و خسارت‌های ناشی از آن در نقاط مختلف جهان، نشان از تاثیر مخرب انسان بر محیط زیست، تغییر اقلیم و شتاب گرم شدن زمین است.

دیگر وقت آن رسیده که تمدن انسانی، تا دیرتر از این نشده ترمز فعالیت‌های افسارگسیخته‌اش را در تصرف زمین، آلوده کردن زیستگاه‌ها، پروش دام و افزایش گازهای گلخانه‌ای بکشد و به زمین مجالی برای احیا بدهد.

مردم هم باید بیش از پیش هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران را جدی بگیرند، از بستر رودخانه‌ها و نقاط خطر دور بمانند و روش‌های بقا در بحرا‌ن‌های طبیعی را بیاموزند تا قربانی خشم طبیعت نشوند.

پایان پیام

 گزارشگر: آرزو قدوسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل