گلونی

داستان اتومبیل من مسعود کیمیاگر در جلسه 94 مکتب‌خانه طنز

داستان اتومبیل من مسعود کیمیاگر در جلسه 94 مکتب‌خانه طنز

داستان اتومبیل من مسعود کیمیاگر در جلسه 94 مکتب‌خانه طنز

داستان اتومبیل من مسعود کیمیاگر در جلسه 94 مکتب‌خانه طنز

به گزارش گلونی نود و چهارمین جلسه از سلسله جلسات مکتب خانه طنز در تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۰ و راس ساعت ۲۱ به صورت آنلاین برگزار شد.
در این جلسه که با مدیریت رضا ساکی برگزار می‌شد داستان طنز «اتومبیل من» نوشته مسعود کیمیاگر از طنزنویسان باسابقه کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.

داستان اتومبیل من در ماهنامه گل آقا (شماره هشتم سال سوم آبان ۱۳۷۲) منتشر شده است.

این داستان را در اینجا بخوانید.

نماشای گلونی را دنبال کنید 

در این جلسه که به صورت آنلاین در بستر وبینارهای گلونی و زیر نظر دفتر طنز حوزه هنری برگزار می‌شد حدود ۲۰ نفر از علاقه‌مندان به طنز و طنزنویسی شرکت داشتند و هرکدام تحلیل و نظر خود پیرامون داستان مسعود کیمیاگر را بیان کردند.

شرکت‌کنندگان در مکتب‌خانه طنز شماره ۹۴ داستان اتومبیل من را از نظر محتوایی و تکنیکی تحلیل کردند اما نکته‌ای که بیشتر از همه به آن اشاره شد زنده بودن و بدون تاریخ انقضا بودن متن بود.

متنی که حدود ۲۸ سال پیش نگاشته شده و به تورم و گرانی خودرو و چندین و چند گزاره دیگر نقد داشته اما همچنان آن متن را می‌توان خواند و با شرایط امروز ما نیز مقایسه کرد.

حاضران در جلسه به این نکته توجه داشتند که چگونه پس از گذشت ۲۸ سال هنوز هم مردم کشور ما با همان مشکلات و ضعف‌ها دست به گریبان هستند؟

این قدرت طنز اجتماعی را می‌رساند که چنان عمیق به لایه‌های زندگی مردم جامعه نفوذ می‌کند و عیب‌ها را فاش می‌کند که مخاطب پس از گذشت سال‌ها همچنان با آن همزادپنداری می‌کند.

واقعا چقدر جای این چنین طنزهایی در مطبوعات و رسانه‌های امروز ما خالی است.

متنی که بدون پرده‌دری و رکاکت کلام و شوخی‌های جنسی، مشکلات روز جامعه را فریاد بزند و زندگی را بر مردم آن روزگار سهل‌تر و آسوده‌تر کند.

سیدمسعود کیمیاگر صبح یکشنبه (هفتم تیرماه۱۳۹۴) در سن ۷۱ سالگی در پی ابتلا به سرطان درگذشت.

مخاطبان تلویزیون او را بیش‌تر به عنوان پزشک تغذیه می‌شناختند اما طنزدوستان با قلم و نام او به شیوه‌ای دیگر آشنا بودند.

دکتر کیمیاگر که متخصص علوم تغذیه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود از همکاران مجله‌های طنز «توفیق» و «گل‌آقا» بود.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل