گلونی

اسماعیل خویی شاعری با اشعار به یاد ماندنی

زادروز اسماعیل خویی شاعری با اشعار به یاد ماندنی

زادروز اسماعیل خویی شاعری با اشعار به یاد ماندنی

  اسماعیل خویی شاعری با اشعار به یاد ماندنی

به گزارش گلونی شاعری ایرانی را تصور کنید که طرفدار گروه‌های چپ بود و سال‌های سال را به اجبار در تبعید به سر برده و در تبعید از این دنیا رفته است.

به فارسی و انگلیسی شعر می‌گفته و اشعارش به زبان‌های مختلف و در کشورهای گوناگون چاپ می‌شده است. شاعری که با بیان عشق، عدالت اجتماعی و فلسفه دو جهان نامربوط شرق و غرب را به هم متصل می‌کرده است.

او اولین شاعر ایرانی است که به موجب چنین فعالیت‌هایی جایزه فردریش روکرت را که هر دو سال به ادیبی در خاورمیانه و خاور نزدیک تعلق می‌گیرد، در سال ۲۰۱۰ از آن خود کرد.

اسماعیل خویی شاعری با اشعار به یاد ماندنی

اسماعیل خویی در نهم تیرماه سال ۱۳۱۷ در مشهد متولد شد و هجده سال بعد اولین کتابش به نام بی‌تاب را در همان خراسان به چاپ رساند.

یک سال بعد از چاپ اولین کتابش به تهران رفت و در دانش‌سرای عالی تهران (تربیت معلم آینده) مدرک کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی خود را دریافت کرد و برای ادامه تحصیل در رشته فلسفه به بریتانیا رفت و بعد از تحصیل دوباره عزم وطن کرد. اما سکونت در وطن سال‌های زیادی طول نکشید و او مجبور شد، دوباره به لندن بازگردد.

در سال‌‌های ۱۳۳۰ تا۱۳۴۰ که فضای ایران به کلی تحت تاثیر کودتای ۲۸ مرداد و پیامدهای آن قرارداشت، خویی هم از مهدی اخوان ثالث و کتاب زمستان او تاثیر گرفت و آشنا شدن با نیما یوشیج و احمد شاملو سبب شد تا او به درک عمیقی از شعر برسد و کار اصلی شاعر را عشق ورزیدن به گوهر زیبایی بداند.

در اواخر دهه ۱۳۴۰ هم همراه با دیگر نویسندگان و اهالی ادب دست به تاسیس کانون نویسندگان ایران زد و به عضویت هیئت دبیران درآمد.

عاقبت صدای رسا و جهانی او در سه شنبه ۴ خرداد سال ۱۴۰۰ در لندن به دلیل ذات‌الریه شدید خاموش شد و از او تعداد زیادی مجموعه شعر و یادی نیک باقی ماند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل