گلونی

سریال تلویزیونی دوپینگ در شخصیت پردازی و کارگردانی ناتوان است

سریال تلویزیونی دوپینگ در شخصیت پردازی و کارگردانی ناتوان است

سریال تلویزیونی دوپینگ در شخصیت پردازی و کارگردانی ناتوان است

سریال تلویزیونی دوپینگ در شخصیت پردازی و کارگردانی ناتوان است

اگر این سریال را ندیده‌اید بدانید که خطر لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی مجموعه تلویزیونی دوپینگ به کارگردانی رضا مقصودی، تهیه‌کنندگی سید امیر پروین‌حسینی و نویسندگی رضا مقصودی و افرا جورابلو در نوروز نود و نه خورشیدی از شبکه سه سیما روی آنتن رفت و این شب‌ها از شبکه آی فیلم باز پخش می‌شود.

داستان دوپینگ

دو همسایه در یک شب دو بچه را بدنیا می‌آورند. یکی شیر می‌نوشد و دیگری نه.

یک دانشمند معجونی جایگزین را برای شیر مادر تولید می‌کند که موجب تغییر در سرنوشت این دو کودک می‌شود.

فیلمنامه

زاویه دید دوپینگ خوب است اما نویسنده در پرداخت داستان و تبدیل آن به یک هدف موثر و انتقال پیام ناموفق است.

این گونه از بستر داستانی، زبان سینمایی وطنی نبوده و مخاطب نیز به سبب تماشای نمونه‌های فرنگی، سطح ذائقه‌اش رشد کرده و به سادگی باور نمی‌کند.

از سویی قدرتی که معجون یا همان جایگزین شیر به کامران و شیوا می‌دهد، منجر به رویداد سودمندی نشده و موضوع به هدر می‌رود.

آنچه که مخاطب به عنوان رویدادی ماورایی و خارق‌العاده می‌بیند، چیزی جز جا به‌ جا کردن اشیا و مداخله در زندگی ادم‌های پیرامون نیست.

نگارنده بر این باور پیشنهای است که سوژه می‌توانست به رویدادهای اخلاقی و نجات انسان‌ها و از این قبیل رفتارها تبدیل شود. چرا که در این صورت، سریال، تاثیر گذار و عمیق می‌شد.

هر چند که اثر در سرگرم کردن نیز ناتوان است و تماشاگر را به دلیل عدم باورپذیری پس می‌زند.

کارگردانی سریال تلویزیونی دوپینگ

فارغ از تصویربرداری و تدوین خوب دوپینگ، همچنین انتخاب شایسته برخی از بازیگران، سریال در پیشبرد داستان نحیف و سست عمل می‌کند.

کارگردان با سلیقه‌ای سطحی، فقط به وجود بازیگران نامی و کمدی اکتفا کرده و از ایشان سودی نمی‌برد.

داستان نیز برخلاف ایده خوبش، خالی از رویدادهای شگفت انگیز بوده و کارگردان نیز، نمی‌تواند نقایص کار، به ویژه شخصیت پردازی نادرست و سطحی متن را جبران کند.

بازیگرانی که هدر می‌روند

هادی حجازی‌فر که در کنار زیر خاکی، این دومین تجربه کمدی تلویزیونی‌اش است، در کنار بازی خوب شبنم مقدمی، محمد بحرانی و نیما شعبان نژاد، برگهای برنده و البته ابتر دوپینگ به شمار می‌روند.

هنرپیشه‌هایی که به دلیل متن ناقص و کارگردانی ساده پسند و سطحی، در مسیر نادرستی قرار گرفته‌اند.

بی احترامی به بزرگتر

آنچه که تلویزیون به قیمت کمدی (شوربختانه از نوع سطحی و نادرستش) به قربانگاه می‌برد، ترویج بی‌احترامی به بزرگتر و زیر پا گذاشتن ارزش‌های خانواده است. مواردی که در مجموعه پایتخت نیز مشاهده شد و تاثیرات دراز مدت خود را بر نسل تازه خواهد گذاشت و قبح آن نیز از بین می‌رود.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل