گلونی

سیل در مرکز چین با بیش از ۵۵۲ میلی متر باران در ۲۴ ساعت

سیل در مرکز چین با بیش از ۵۵۲ میلی متر باران در ۲۴ ساعت

سیل در مرکز چین با بیش از ۵۵۲ میلی متر باران در ۲۴ ساعت

سیل در مرکز چین با بیش از ۵۵۲ میلی متر باران در ۲۴ ساعت

به گزارش گلونی گاردین نوشت: باران سیل‌آسا که چندین روز پیاپی بارید باعث سیل گسترده در استان هِنان چین شد.

رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند، سدها بیش از ظرفیت پر شده‌اند، سیستم حمل‌ونقل عمومی از کار افتاده است و هزاران نفر مجبور به تخلیه خانه‌های خود شده‌اند.

رسانه‌های دولتی اعلام کردند در سیل در مرکز چین حداقل ۱۲ نفر در مرکز استان یعنی شهر ژنگژو و چهار نفر دیگر در نزدیکی شهر گونگی کشته شده‌اند.

۱۴ دریاچه طغیان کرده‌اند که منجر به جاری شدن سیل و رانش زمین شده است. مقامات استانی بالاترین سطح هشدار هوا را اعلام کردند.

باران یک ساله – ۶۴۰ میلی متر – فقط در سه روز باریده است.

اداره هواشناسی شهر اعلام کرد بیش از ۵۵۲ میلی‌متر باران بین ساعت ۷ عصر دوشنبه و ۷ عصر روز سه شنبه باریده است، فقط ۲۰۲ میلی متر باران بین ساعت ۴ تا ۵ بعد از ظهر روز سه‌شنبه باریده است.

رسانه دولتی شینهوا روز چهارشنبه به نقل از دولت محلی گزارش داد که حدود ۲۰۰ هزار نفر به پناهگاه‌ها منتقل شده‌اند. بارش باران باعث سیلابی شدن سیستم مترو شهر، ریزش جاده‌ها و توقف پروازهای ورودی شده است.

در مترو که تصور می‌شود بسیاری از مرگ‌های تأیید شده رخ داده است، آب تا کمر می‌رسد و با فشار از داخل تونل‌ها می‌گذرد، سیل سکوها را زیر آب می‌برد و واگن‌ها را پر می‌کند. برخی فیلم‌ها نشان می‌دهند که مسافران در داخل واگن‌ها محبوس شده‌اند و دستگیره‌ها را گرفته‌اند، در حالی‌که آب تا سینه آنها می‌رسد.

حداقل پنج جسد بی‌جان در یک کلیپ قابل مشاهده است که در یک ایستگاه ناشناس در ژنگژو فیلم‌برداری شده است.

یک بازمانده در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «آب به سینه من رسید. من واقعاً ترسیده بودم، اما ترسناک‌ترین مسئله آب نبود، بلکه کمبود اکسیژن در واگن بود.»

سیل در مرکز چین

ستاد کنترل سیل ژنگژو گفت که میزان ذخیره آب در مخزن Guojiazui در معرض خطر عمده ایجاد خرابی در سد است و دولت محلی دستور تخلیه شهر را صادر کرده است. در شهر لویانگ، مقامات محلی گفتند که بارندگی باعث شکستگی ۲۰ متری در سد ییهتان شده است، ممکن است سد هر لحظه فرو بریزد. اوایل روز چهارشنبه یک بخش از ارتش چین برای انجام عملیات انفجار اضطراری و انحراف سیل به محل اعزام شدند.

بارش شدید باران در سراسر هنان از ۱۷ ژوئیه آغاز شد. روز سه‌شنبه، آژانس‌های هواشناسی بالاترین سطح هشدار را برای استان صادر کردند و براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی چین انتظار می‌رود که بارندگی شدیدتری در پیش باشد.

از شنبه تا سه‌شنبه، ۳۵۳۵ ایستگاه هواشناسی در هنان، یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های چین با ۹۴ میلیون نفر، بارندگی بیش از ۵ سانتی‌متر گزارش کرده‌اند.

تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی چین نشان می‌دهد که معبد مشهور جهان، شائولین، که با ورزش‌های رزمی و همچنین سایر مکان‌های فرهنگی‌اش در دنیا شناخته می‌شود، تحت تأثیر بارش‌ها قرار گرفته است.

صدها تن از ساکنان محبوس در هنان به صورت آنلاین خواستار کمک شدند زیرا سیل باعث قطع برق خانه‌های آنها شده است.

سیل در فصل بارندگی در چین معمول است، اما تأثیر آن طی دهه‌ها بدتر شده است، که بخشی از آن به دلیل توسعه سریع شهرها در چین و بخشی دیگر به علت بحران جهانی تغییرات آب و هواست.

سیل در مرکز چین با بیش از ۵۵۲ میلی متر باران در ۲۴ ساعت

حوادث شدید آب و هوایی در تابستان امسال در بسیاری از مناطق چین رخ داده است. صدها هزار نفر از ساکنان استان سیچوان در این ماه به دلیل سیل و رانش زمین مجبور به تغییر مکان شده‌اند.

در ماه ژوئن، در شهر هوتان، در منطقه غربی سین کیانگ، رکورد بارش‌ها شکسته شد و باعث شد یکی از ساکنان در شبکه‌های اجتماعی اظهار نظر کند که: «بارندگی [در این ماه] برابر با میزان بارانیست که در دو سال گذشته باریده است.»

صلح سبز (Greenpeace) می‌گوید خطر بروز تغییرات شدید آب‌ و هوایی اکنون در چین در مراکز شهرهای پرجمعیت بیشتر است اما به دلیل توسعه شهرنشینی در حومه شهرهای بزرگ نیز در حال رشد سریع است.

لیو جونیان، از گرینپیس بین‌المللی، به رسانه‌های چینی گفت: «به دلیل جمعیت زیاد، زیرساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، قرار گرفتن در معرض و آسیب‌پذیری در برابر تغییرات شدید آب و هوایی در مناطق شهری بیشتر است. شهرها بخش مهمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی هستند که حدود ۷۰٪ از کل انتشارها را تشکیل می‌دهند.»

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

خروج از نسخه موبایل