گلونی

معنی دقیق شاهنامه آخرش خوش است را بدانید

آخر شاهنامه خوش است و تعابیر مختلف این عبارت

آخر شاهنامه خوش است و تعابیر مختلف این عبارت

معنی دقیق شاهنامه آخرش خوش است را بدانید

به گزارش گلونی آخر شاهنامه سقوط ایران به دست اعراب و کشته شدن رستم فرخزاد و گریز یزدگرد سوم و نهایتا کشته شدن وی و همچنین قطع امید مردم از بیرون راندن اعراب است.

از دوره صفویه به بعد این عبارت در بین عموم مردم رواج پیدا کرد. مرحوم دهخدا بیتی را از تاریخ بیهقی نقل می‌کند‌ که ابیاتی عربی است بدین مضمون که ای شخصی که اول شب خوابیده‌ای منتظر باش حوادث در زمان سحر اتفاق می‌افتد و تعبیری خارج از محدوده زبانی فارسی به این مثل شاهنامه آخرش خوش است.

شاهنامه آخرش خوش است

گفت و گو بین دکتر کامران کشیری و دکتر حمیدرضا اردستانی در صفحه گروه چهرداد را از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

زمانی که نتیجه کاری روشن نشده و … از این مثل استفاده می‌کنیم. به طوری که برخی بزرگان تحقیقاتی انحام داده‌اند در زمان صفویه و احتمالا قاجاریه در میان ایرانی‌ها رواج پیدا کرده است و بیشتر در طومارهای نقالی این مثل دیده می‌شود.

احتمالا این تعبیر یک تعبیر عامیانه و بومی شده از عبارتی است که در کتاب جامع تورات آمده است، که انتهای امر از ابتدایش بهتر است؛ دل حلیم از دل مغرور نیکوتر و ایرانی‌ها این مثل را به شکل ایرانی عرضه نمودند.

در اینباره نظریات متناقضی هم وجود دارد. به عنوان مثال محمد‌علی اسلامی ندوشن در این‌باره معتقد است: «این ضرب‌المثل کنایی نیست و اشاره به هسته‌ اصلی شاهنامه یعنی جنگ‌های ایرانیان و تورانیان دارد.»

او اعتقاد دارد که خوش بودن پایان شاهنامه مربوط به حمله‌ اعراب و شکست ساسانیان نیست، بلکه به پیروزی نهایی پهلوانان ایرانی بر لشکر توران اشاره دارد که البته این پیروزی در قسمت‌های میانی شاهنامه و در بخش پهلوانی آن است و به آخر شاهنامه که مربوط به بخش تاریخی می‌شود، ربطی ندارد.

آن‌چه از پایان بخش پهلوانی و تاریخی شاهنامه می‌توان فهمید، این است که با کشته شدن رستم، نامدارترین پهلوان ایرانی و همچنین شکست ایرانیان از اعراب، پایان داستان‌های این اثر ماندگار برای مردم ایران خوش نیست.

با این وجود، خلق این کتاب توسط فردوسی و داستان‌های زیبا و حماسی آن که در دلاوری و خصایص نیکوی پهلوانان و اساطیر ایرانی ریشه دارد، برای همیشه برای ایرانیان خوشایند خواهد بود.

درباره شاهنامه و ابعاد دیگر آن بیشتر بدانید

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل