گلونی

فرهنگ و تمدن مادی و تقسیم آن به دو دوره

فرهنگ و تمدن مادی و تقسیم به آن به دو دوره

فرهنگ و تمدن مادی و تقسیم به آن به دو دوره

فرهنگ و تمدن مادی و تقسیم به آن به دو دوره

به گزارش گلونی قوم ماد از نژاد آریایی در اوایل هزاره اول قبل از میلاد در فلات ایران پا به عرصه قدرت‎‌نمایی و سیاست گذاشت. کتیبه‎‌های آشوری مرکز حکومت و حضور مادها را همدان دانسته‎‌اند و آن را مادای می‌خواندند.

در رابطه با فرمانروایان مادی سخن‎‌های بسیار زیادی گفته شده است و ما در این یادداشت می‌خواهیم به اختصار به فرهنگ و زبان مادها بپردازیم.

فرهنگ و تمدن مادی به دو دوره تقسیم می‎‌شود؛ دوره نخست به زمانی مربوط است، که مادها حکومتی تشکیل نداده بودند و در حال جاگیری و جایگزینی در بین اقوام دارای تمدن غرب ایران بودند. دوره دوم اما متعلق به زمانی است که ایشان حکومت خود را تشکیل داده بودند و در مسیر پیشرفت و تحول قرار داشتند.

آنچه تمدن مادها را شکل داد، یک میراث جهانی شامل فرهنگ و تمدن بومی فلات ایران و دستاوردهای تمدنی اقوام مجاور بود.

در مورد خط و زبان مادها اطلاعات زیادی در دست نیست چراکه اکثر اطلاعات درباره این تمدن از بین رفته است اما به خوبی قابل استنباط است که حکومتی به وسعت حکومت مادها دارای خط و زبانی کارآمد بوده است و این زبان می‎‌توانسته که به نیازهای مالی، سیاسی و اداری جامعه پاسخ بدهد.

این زبان از جمله زبان‎‌های ایرانی باستان بوده و در گستره وسیعی از اذربایجان تا ماوراءالنهر رواج داشته است. زبان‎‌شناسان امروز زبان‎‌های ایرانی را به سه دسته ایرانی باستان، ایرانی میانه و ایرانی نو تقسیم ‎‌می‎‌کنند.

از دسته اول یعنی دسته ایرانی باستان چهار زبان منشعب می‎‌شود؛ زبان سکایی، زبان مادی، زبان فارسی باستان و زبان اوستایی. بر اساس این تقسیم‎‌بندی زبان‎‌شناسان زبان قوم ماد را زبان مادی می‎‌دانند.

اما از این زبان تا به حال نوشته‎‌ای به دست نیامده است. با این حال شواهدی وجود دارد که بنا بر آن‎‌ها می‎‌توانیم، بگوییم پارس‎‌ها خط میخی را از مادها به دست آورده‎‌اند و در مجموع وارث ادبیاتی منسجم و قدرتمند نیز بوده‎‌اند.

درباره مادها بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل