گلونی

قسم وارونگی یک ادعا

قسم وارونگی یک ادعا

قسم وارونگی یک ادعا

قسم وارونگی یک ادعا

به گزارش گلونی هنر و استعداد محسن تنابنده در فیلمنامه‌نویسی و بازیگری بر کسی پوشیده نبوده و نیست اما این هنرمند با ساخت اولین فیلم خود در مقام کارگردان نشان داد که در همه عرصه‌های هنری (سینما) حرف برای گفتن دارد.

بیوگرافی محسن تنابنده

محسن تنابنده در ۲۶ فروردین ۱۳۵۴ از یک خانواده دامغانی در تهران متولد شد. تنابنده فرزند دوم خانواده است و جز خودش، سه برادر و سه خواهر دارد و فارغ‌التحصیل رشته بازیگری است.

او به‌طور حرفه‌ای فعالیت بازیگری خود را در عرصه تئاتر یک سال قبل از ورودش به دانشگاه، در سال ۱۳۷۴ با بازی در نمایش بارعام و پس از آن نمایش جریان عصبی که هر دو اثر نوشته و کار حسن وارسته  بود آغاز کرد و پس از تجربه چند نقش در تئاتر با این کارگردان، با بازی در فیلم دانه‌های ریز برف به کارگردانی علیرضا امینی در سال ۱۳۸۲ وارد سینما شد.

تنابنده پس از پانزده سال فعالیت سینمایی، در سال 1397 اولین تجربه کارگردانی خود را با قسم، فیلمی به نویسندگی خودش و تهیه‌کنندگی الهام غفوری و جلیل شعبانی رقم زد و این فیلم نیز در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

فیلم قسم

فیلم قسم به مبحثی مهم در حقوق کیفری، یعنی قسامه می‌پردازد که یکی از راه‌های اثبات وقوع جنایت است در زمانی که قرائن و دلایل برای اثبات وقوع جرم کافی نباشد.

این فیلم از جهت پرداختن به این موضوع مهم حقوقی که شاید استفاده از آن نادر به نظر برسد اما غیرممکن نیست، قابل تقدیر است و تا حدودی نیز می‌توان گفت تنابنده با عینی ساختن این قانون در قالب داستانی درام، نظر به اشتباه بودن بعضی قوانین جامعه داشته است که، همیشه نیز راه‌گشا نخواهند بود.

زنی پنج سال پیش و به طور مشکوکی به قتل رسیده است و حالا خانواده این زن برای اثبات قاتل بودن شوهر او با اتوبوسی راهی مشهد، برای اجرای مراسم قسامه هستند که در بین راه اتفاقاتی می‌افتد که مسیر داستان را به ناکجاها سوق می‌دهد.

اکثر صحنه‌های فیلم قسم در اتوبوس می‌گذرد و از این جهت تنوع لوکیشن زیادی در این فیلم وجود ندارد، اما با این وجود فیلمی به شدت جذاب و دیالوگ‌محور است که مخاطب با گیر افتادن میان بده بستان‌های دیالوگی شخصیت‌های متعدد این فیلم، دیگر عدم تنوع بصری قصه به چشم‌اش نمی‌آید.

از موارد دیگر توفیق این فیلم، تعلیقات بی‌شمار آن است که لحظه‌ای نمی‌گذارد ذهن بیننده از قصه منحرف شود و قصه کشش خود را از دست دهد.

در قسم مخاطب هر لحظه همراه با شخصیت‌های فیلم با اطلاعات جدید رو به‌ رو می‌شود که نویسنده از عمد به صورت قطره‌ای به داستان تزریق می‌کند و معادلات از پیش تعیین شده و پیش‌بینی‌های داستان را بر هم می‌زند.

البته در این میان از ترکیب حرفه‌ای بازیگران کاربلد همچون مهناز افشار، سعید ‌آقاخانی و حسن پورشیرازی نمی‌توان گذشت که هر سه با ایفای نقش انسان‌های دردمند از قشر پایین جامعه که هرکدام به نوعی برای احقاق حق و پایمال نشدن خون بی‌گناه، از مسیرهای متفاوت تلاش می‌کنند.

و در نهایت پایان‌بندی بی‌نظیر این اثر که در همان لوکیشن ثابت فیلم، همان‌جایی که داستان شروع شد، همان‌جا نیز به نقطه پایان می‌رسد و به دادگاه نرسیده، عدالت حقیقی نمود می‌یابد.

پایان پیام

نویسنده:‌ هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل