گلونی

قیام سی تیر و بازگشت دکتر مصدق به قدرت

قیام سی تیر و بازگشت دکتر مصدق به قدرت

قیام سی تیر و بازگشت دکتر مصدق به قدرت

قیام سی تیر و بازگشت دکتر مصدق به قدرت

به گزارش گلونی 69 سال پیش در چنین روزی مردم ایران دست در دست و شانه به شانه یکدیگر به خیابان‎‌ها آمدند تا بر خواسته‎‌های خود پافشاری کنند. کمی کم‎‌تر از 70 سال پیش مردم ایران به خود ثابت کردند؛ که آری! به اتفاق می‎‌شود جهان گرفت.

در 31 تیر 1331 چون محمدرضا پهلوی، شاه وقت ایران، با خواسته‎‌های مصدق، نخست‌وزیر، مخالفت ورزید، نخست‌وزیر محبوب ایرانیان استعفای خود را به شاه تقدیم کرد و شاه این کناره‎‌گیری را به سرعت پذیرفت و قوام السلطنه را جایگزین او کرد.

مردم احمد قوام یا قوام السلطنه را که در آن زمان مشغول آماده کردن کابینه خود بود، از عوامل انگلستان می‎‌دانستند و خواهان بازگشت مصدقی بودند که با هرگونه دخالت از سوی بیگانگان و خارجی‎‌ها مخالفت می‎‌کرد و از شاه می‎‌خواست تا سلطنت کند و نه حکومت.

مردم در اعتراض به کنار گذاشته شدن مصدق به خیابان‎‌ها رفتند و آن‌قدر در خیابان باقی ماندند و برای خواسته خود اراده به خرج دادند تا مصدق سمت خود را بازیابد که یافت.

پیروزی مصدق بدون پشتیبانی و حضور مردمی که بانگ یا مرگ یا مصدق سردادند و جان برکف خیابان به خیابان و محله به محله را پیمودند، امکان‎‌پذیر نبود و این پیروزی به منزله شکست سیاسی شاه بود و نیروهای بیگانه را به تلاطم بیشتری واداشت.

حضور مردم در آن تاریخ بدون تلفات نبود و گفته شده است که دکتر مصدق وصیت کرده بود در صورت مرگ در کنار شهدای قیام سی تیر به خاک سپرده شود. گفتنی است که این وصیت مصدق اجرایی نشد و حکومت اجازه نداد تا پیکر او در کنار مزار شهدای سی تیر دفن شود.

مصدق به قدرت بازگشت و مردم طعم خوش پیروزی و اتحاد را چشیدند اما بازگشت مصدق موقت بود و طولی نکشید که پیروزی مردم به عزا و داغی بدل شد که امروزه روز نیز در یادهای ما باقی مانده و دمیدن لاله از خون جوانان وطن از آن روزها به امروز ما ارث رسیده است.

دکتر مصدق و عملکرد سیاسی او

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل