گلونی

اقلیم شناسان از وسعت سیل در آلمان شوکه شده‌اند

اقلیم شناسان از وسعت سیل در آلمان شوکه شده‌اند

اقلیم شناسان از وسعت سیل در آلمان شوکه شده‌اند

اقلیم شناسان از وسعت سیل در آلمان شوکه شده‌اند

به گزارش گلونی گاردین نوشت: با توجه به سیل‌های اخیر بیم این می‌رود که دخالت‌های انسان در طبیعت، بیش از حد آن چه پیش‌بینی شده است باعث تغییرات شدید آب و هوایی شود.

در مقاله‌ای که روز جمعه ۱۶ جولای در گاردین منتشر شده است گفته می‌شود شدت و مقیاس و وسعت سیل در آلمان در روزهای گذشته اقلیم‌شناسان را شوکه کرده است.

این دانشمندان انتظار نداشتند رکوردها در این سطح گسترده و یا به این زودی شکسته شوند.

پس از موج گرمای کشنده در ایالات متحده و کانادا، جایی که دو هفته پیش دما به بیش از ۴۹.۶ درجه سانتی‌گراد رسیده بود، سیل در اروپای مرکزی این نگرانی را ایجاد کرده است که دخالت انسان‌ها در طبیعت که باعث تغییرات اقلیمی شده بیش از حد آن چه پیش‌بینی شده است منجر به تغییرات شدید آب و هوایی شود.

چهارشنبه گذشته رکورد بارش در منطقه وسیعی از حوضه راین شکسته شد که عواقب ویران‌گری در پی داشت. ده‌ها نفر کشته شدند و ده‌ها هزار خانه دچار آب‌گرفتگی شده و سیستم برق‌رسانی مختل شده است.

مناطقی از راینلاند-فالتس و نوردراین-وستفالن در آلمان که معمولاً در کل ماه ژوئیه حدود ۸۰ لیتر بارش ثبت می‌شود تنها در ۴۸ ساعت در ۱۴۸ لیتر در متر مربع آب باران غرق شد.

اقلیم شناسان از وسعت سیل در آلمان شوکه شده‌اند

شهر هاگن پس از طغیان رودخانه ولم و افزایش آب آن به سطحی که بیش از چهار بار در قرن مشاهده نشده بود، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

قابل توجه‌ترین رکورد در میان بیش از دوازده رکورد در ایستگاه Köln-Stammheim ثبت شد که طی ۲۴ ساعت ۱۵۴ میلی‌متر بارش را ثبت کرد درحالی که قبلا بارشی برابر با ۹۵ میلی‌متر در روز را ثبت کرده بود.

اقلیم‌شناسان مدت‌ها پیش‌بینی می‌کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث سیل‌های بیشتر، موج‌های گرمای بیشتر، خشکسالی‌ها، طوفان‌ها و سایر اشکال تغییرات هوایی شدید می‌شود، اما اتفاقات اخیر انتظارات را پشت سر گذاشت.

دیتر گرتن، استاد تغییرات جهانی اقلیم‌شناسی و هیدرولوژی در انستیتوی تحقیقات تأثیرات اقلیم Potsdam می‌گوید: «من از میزان شکسته شدن رکوردهای قبلی متعجب هستم. به نظر می‌رسد که ما نه تنها تغییراتی بیش از حد نرمال را تجربه می‌کنیم بلکه در حوزه‌هایی این تغییرات اتفاق می‌افتد که انتظار آن را نداشتیم چه از لحاظ سرعت و چه مکان و اندازه این تغییرات.»

گرتن که خود در روستایی در منطقه آسیب‌دیده بزرگ شده است می‌گوید که گاهی اوقات در این منطقه سیل می‌آید اما مانند این سیل اخیر نیست.

بارش باران در تابستان گذشته به همین شدت بوده است، اما منطقه کوچک‌تری را تحت تاثیر قرار داده است و طوفان‌های زمستانی قبلی سطح آب رودخانه‌ها را به چنین سطح خطرناکی نرساند.

«رویداد این هفته برای آن منطقه کاملاً غیرمعمول است. بارش‌ها مدت طولانی به طول انجامید و منطقه وسیعی را تحت تأثیر قرار داد.»

دانشمندان به زمان بیشتری برای ارزیابی میزان تاثیر انتشار آلاینده‌های انسانی در شکل گرفتن این طوفان احتیاج دارند، اما این باران شدید و بی‌سابقه با روند جهانی مطابقت دارد.

کارلو بوئونتمپو، مدیر خدمات تغییر آب و هوا کوپرنیکوس در مرکز اروپایی پیش‌بینی‌های آب و هوای کوتاه‌مدت ​​نیز می‌گوید: «با تغییر اقلیم انتظار داریم که همه تغییرات آب و هوایی شدیدتر شوند. آنچه در آلمان دیده‌ایم کاملاً با این روند سازگار است.»

هفت سال از گرم‌ترین سال های تاریخ از سال ۲۰۱۴ تاکنون ثبت شده است که عمدتا در نتیجه گرمایش جهانی است که ناشی از دود موتور ماشین‌ها، سوختن جنگل و سایر فعالیت‌های انسانی است.

مدل‌های رایانه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که این امر باعث ایجاد تغییرات آب‌و‌هوایی شدیدتر می‌شود این بدان معنی است که رکوردها به صورت مکرر در مکان‌های بیشتری شکسته می‌شوند.

در هفته‌های اخیر قاره آمریکا کانون توجه بوده است. در دو هفته گذشته رکورد روزانه ملی گرما در کانادا بیش از ۵ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است، و چندین رکورد محلی در اورگان و واشنگتن نیز شکسته شده است.

دانشمندان می‌گویند که این افزایش دما در چنین عرض‌های جغرافیایی بدون گرم شدن ناشی از دخالت انسان در طبیعت عملاً غیر ممکن است.

آخر هفته گذشته، ایستگاه پایش دما در دره مرگ در کالیفرنیا ۵۴.۴ درجه سانتیگراد را ثبت کرد که می‌تواند بالاترین درجه حرارت قابل اطمینان ثبت شده روی زمین باشد.

دانیل سویِن، دانشمند اقلیم‌شناس از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، می‌گوید در تابستان امسال رکوردهای زیادی در ایالات متحده شکسته شد که دیگر در اخبار به آنها اشاره‌ای نمی‌شود: «تغییرات شدید آب و هوایی که چند سال پیش خبرساز بود در حال حاضر دیگر ارزش خبری ندارند زیرا آنها در مقایسه با افزایش حیرت‌انگیز چند هفته پیش رنگ باخته‌اند.»

اگرچه رسانه‌ها کمتر به این موضوع می‌پردازند، اما این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد.

«ایالات متحده اغلب در کانون توجه است، اما ما شاهد افزایش بی‌سابقه گرما در شمال اروپا و سیبری نیز هستیم. این یک رویداد محلی نیست، قطعاً بخشی از یک الگوی منسجم جهانی است.»

شمال اروپا نیز در رکوردشکنی گرمای ماه ژوئن متلاطم شد و در هفته‌های اخیر شهرهایی در هند، پاکستان و لیبی دمای غیر معمول بالا را تحمل کردند.

از زمان شروع اندازه‌گیری‌ها حومه توکیو شدیدترین باران ها را داشته و در لندن، بارانی که معمولا در کل ماه ژوئیه می‌بارد فقط در یک روز باریده است.

اتفاقاتی که ۱۰۰ سال یک‌بار می‌افتادند حالا تبدیل به امری عادی شده‌اند. تغییرات آب‌وهوایی عجیب و غریب به طور فزاینده‌ای در حال عادی شدن هستند.

برخی از کارشناسان بیم آن را دارند که اتفاقات اخیر نشان‌دهنده این باشد که تغییرات اقلیمی از یک آستانه خطر عبور کرده باشد.

به جای افزایش هموار دما و افزایش پیوسته تغییرات آب و هوایی، آنها در حال بررسی این هستند که آیا ممکن است روند تغییرات به طور فزاینده ای «غیر خطی» باشد اتفاقی که ممکن است در نتیجه اثرات ناگهانی خشکسالی‌ها یا ذوب یخ در قطب شمال باشد.

این نظریه بحث‌برانگیز است، اما وقایع اخیر بحث‌های بیشتری را درباره این احتمال و اعتبار مدل‌ها بر اساس مشاهدات گذشته برانگیخته است.

گرتن می‌گوید: «ما باید رویدادهای غیرخطی را بهتر مدل‌سازی کنیم. ما دانشمندان در سال‌های اخیر از برخی حوادثی که قبلا رخ داده و مکرر و شدیدتر از حد انتظار بودند شگفت‌زده شده‌ایم.»

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

خروج از نسخه موبایل