گلونی

پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط از نگاهی دیگر

پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط از نگاهی دیگر

پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط از نگاهی دیگر

پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط از نگاهی دیگر

به گزارش گلونی سازمان سنجش قانون جدیدی با این عنوان که در آزمون کارشناسی ارشد علوم انسانی رشته‌های غیر مرتبط نباید شرکت کنند منتشر کرده و این خبر، مثل همه خبرهای جدیدی که به گوش مردم می‌رسد واکنش‌ها و اظهارنظرات مختلفی در پی داشت البته باید ذکر کرد احتمالا با خبر لغو آن به فراموشی سپرده می‌شود.

پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط لغو شد

با توجه به نظراتی که در فضای مجازی خواندم، متوجه شدم اکثر دانشجویان فنی مخالف و اکثریت دانشجویان و دانش آموختگان حوزه علوم انسانی موافق این مصوبه بودند و بازخوردهای متفاوتی نسبت به این موضوع و نظرات یکدیگر نشان دادند.

من هم مثل هر دانش آموخته علوم انسانی دیگری از این خبر استقبال کردم و کورسویی از امید در من برای بهبود اوضاع نظام آموزشی در آینده شکل گرفت.

در نظر داشته باشید که این امید هنوز جوانه نزده و فعلا در مرحله کاشت است و ممکن هست مثل خیلی از امیدهای دیگر مرحله داشت به فراموشی سپرده شود و در نتیجه برداشتی نداشته باشد.

مثل آنکه قرار بر این بود که از سال 93 کنکور سراسری حذف و روش‌های دیگری جایگزین پذیرش دانشجو در دانشگاه شود اما در مرحله داشت این قرار هم در انبوه قرارهای دیگر گم و به فراموشی سپرده شد.

پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط

چون همه می‌دانیم که دانش آموز دبیرستانی در هر رشته‌ای که باشد اندوخته خاصی برای ورود به دانشگاه ندارد از کنکور کارشناسی می‌گذرم و به صحبت اصلی خودم برمی‌گردم.

اگر اصل را بر این می‌گذاریم که طبیعتا هم بر همین اصل هست دانشجوی کارشناسی پس از چهار سال تحصیل و تحقیق در رشته تحصیلی‌اش اگر کارشناس هم نشده باشد با مفاهیم حوزه مطالعاتی‌اش آشنایی و چهار کله حرف برای گفتن دارد و بیشتر از دانشجوی فنی که سال‌ها سرش در حساب بوده از موضوعات علوم انسانی آگاهی دارد و عموما حضور دانشجویان فنی در کلاس‌های کارشناسی ارشد علوم انسانی به دلیل آنکه استاد باید مفاهیم ابتدایی دوران کارشناسی را مجددا تدریس کند کیفیت آموزش را پایین می‌آورد و کلاس‌های درس و بحث را به تکرار آنچه از قبل باید می‌دانستی تبدیل می‌کند.

اما سال‌هاست در ماراتون کنکور حق داوطلبان فارغ التحصیل علوم انسانی صرفا بخاطر حضور دانشجویان فنی، که تکنیک‌های تست زنی را خوب یادگرفته‌اند و یا با دروسی مثل زبان خارجی که ضریبشان در کنکور تاثیرگذار است آشنایی بیشتری دارند، ضایع می‌شود.

این‌ها را نمی‌گویم که اجر زحمات فنی خوانده‌های داوطلب علوم انسانی را پایین بیاورم؛ اما معتقدم عقب‌نشینی از رشته تحصیلی پیشین‌شان برای آن است که (اگر فرار از سربازی را فاکتور بگیریم) عریضه رزومه تحصیلی، مدرک کارشناسی ارشد را هم داشته باشد و دروس علوم انسانی که غالبا یادگیری‌شان را به دلیل آنکه به جای اعداد بیشتر با حروف سر و کار دارد، راحت‌تر می‌دانند و عدم کامیابی در رشته تحصیلی خودشان انتخاب رشته‌های علوم انسانی را پیش روی‌شان می‌گذارد.

این قانون هم مثل خیلی از قوانین جای اصلاح داشت و نمی‌توانستیم به طور قطع آن را تایید کنیم؛ اما تا زمانی که کنکور به شکل در حال حاضرش اجرا می‌شود و رقابت منطقی بین دانشجویان برقرار نیست و یا اصلا تا زمانی که صرف داشتن مدرک تحصیلی ملاک موفقیت باشد حداقل می‌‌شد از این قانون برای کم کردن میزان ناعدالتی استفاده کرد.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه زهدی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل