آذرباد مهراسپندان و ویرایش اوستا

آذرباد مهراسپندان و ویرایش اوستا

به گزارش گلونی آذرباد مهراسپندان یکی از بزرگ‌ترین روحانیان زرتشتی و موبد موبدان دوره امپراتوری ساسانی و عصر شاپور دوم بود.

او توانست نام کرتیر، روحانی عالی‌رتبه ساسانی که دستگاه حکومت به او وابسته بود را از سنت زرتشتی حذف کند و طوری عمل کند تا نام خودش در آثار و کتب پهلوی به نامی پررنگ و روشن بدل شود.

زمان میلاد و مرگ او مشخص نیست اما گمان می‌رود در سال ۲۹۰ میلادی یعنی ۱۹ سال پیش از شاپور دوم متولد شده باشد و در سال ۳۷۱ در ۸۱ سالگی از دنیا رفته باشد. می‌گویند او در ده‌کوران متولد شده است و نسبش به منوچهر افسانه‌ای می‌رسد.

او را دین‌ویراستار می‌گویند چراکه بنابر روایت دینکرد چهارم آذرباد، اوستا را ویرایش کرده و شاپور تقدیم کرده است.

آثار و نوشته‌های زیادی به این موبد ساسانی نسبت داده شده است. آثاری چون آفرین گاهنبار و ستایش امشاسپندان، پتت پشیمانی، نام ستایش، تندرستی و روزنامه.

همچنین می‌گویند او در برابر آموزه‌های بد مانی ده اندرز در کتاب سوم دینکرد دارد و جز این در کتاب‌های پهلوی اندرزهای دیگری از جمله اندرزهای کتاب ششم دینکرد نیز به او نسبت داده شده است.

اندرزهای منسوب به او در کتاب جاویدان خرد از مسکویه آورده شده و غزالی هم آن‌ها را در کتاب نصیحه‌الملوک ذکر کرده است.

او در امور سیاسی و مذهبی اختیارات فراوانی داشت، بسیار بر اقلیت‌های دینی سخت‌گیر بود، اندرزنامه‌های زیادی تدوین کرده بود و در تصویب متن اوستا و خرده اوستا دخالت چشمگیری داشت. همه این موارد سبب شده که آذرباد از شهرت ویژه‌ای برخوردار باشد.

ضمن اینکه او را ادامه‌دهنده راه کرتیر و تثبیت‌کننده دیانت زرتشتی و مدافع به‌دینی دانسته‌اند. در کتب زرتشتی از او به عنوان تجسم و مظهر به‌دینی یاد شده است.

درباره زرتشت و کیش مانوی بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235069 ساعت خبر : 1:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235069
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات