بناهای کریم خانی و تاثیر آن بر قدرت حکومت زندیه

بناهای کریم خانی و تاثیر آن بر قدرت حکومت زندیه

به گزارش گلونی تاریخ کریم خان زند را به مردم‌داری، اعتدال در رفتار و ابتکار در قدرت می‌شناسد که توانست بین خوانین ایلیاتی و سرکردگان شهرها، شیعیان و اهالی سنت و همچنین غیرمسلمانان، ایرانیان، ترکان و عرب‌ها تعادل و ثبات ایجاد کند.

با گذشت صدها سال هنگامی که وارد شیراز می‌شوید، می‌توانید ردپای خان زند را در معماری شهر ببینید چرا که اکثر بناهای زمانه او با وجود ۴ زلزله و آسیب‌هایی که محمد خان قاجار در ۱۷۹۲ بر شهر روا داشت، هنوز پا برجا هستند و گاهی هم از روح ایلیاتی شاه زندیه خبر می‌دهند.

کریم خان زند قصد داشت با برنامه‌ریزی شهر شیراز را دوباره احیا کند. این امر با وجود اینکه در زمان شاهان صفوی به دست شاه عباس کبیر اجرایی شده بود، باز هم بدیع و کم نظیر به حساب می‌آمد.

وکیل الرعایا دو بار محاصره قاجار را پشت سر گذرانده بود و بیش از هرچیزی به فکر استحکامات دفاعی شیراز بود چراکه استحکامات شهر نامنظم، بی‌نقشه و همراه با باروی ناقص بود.

او تعداد دروازه‌های شیراز را از ۱۲ عدد به ۶ عدد کاهش داد و بارویی محکم با ۸۰ برج مدور ساخت و خندق بزرگی بیرون آن ایجاد کرد.

غیر از ساخت و سازهایی که بر اثر ملاحظات نظامی و سیاسی صورت گرفت، کریم خان زند بناهایی چون گرمابه، بازار و کاروانسرا ساخت و در کنار تمام این‌ها باغ‌های دلگشای شیراز توانست، شهر را به اوج شهرت  برساند.

انتقال پایتخت به جنوب کشور موجب به کار افتادن تجارت خلیج فارس و اقیانوس هند، محلی‌ها و اروپاییان شد.

در نتیجه این تجارت‌ها شیراز هم از رونق، اهمیت و شوکت برخوردار شد و شاه زند توانست در طول ۲۰ سال حکومت بر ایران رفاه، رونق اقتصادی، امنیت و آرامش را برای مردم فراهم کند و در خاطره مردم جنوب به عنوان ولی نعمتی فروتن ثبت شود.

درباره ارگ کریم خان بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234615 ساعت خبر : 3:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234615
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات