جنگ های صلیبی و تاثیر آن در جهان اسلام

جنگ های صلیبی و تاثیر آن در جهان اسلام

به گزارش گلونی تا قبل از جنگ‌های صلیبی امپراتوری جهان اسلام که به دست خلفای عباسی اداره می‌شد، در اوج شکوه و شوکت به سر می‌برد. اما کمی قبل از وقوع جنگ‌های صلیبی این شکوه و شوکت خدشه‌دار شد.

به طوری که اقوامی که تا قبل از این اجازه نزدیک شدن به ممالک اسلامی را به خود نمی‌دادند بعد از چنین ضعفی به جای‌جای سرزمین‌های اسلامی حمله می‌بردند و عرصه را بر مسلمانان تنگ می‌کردند تا این که جنگ‌های صلیبی به وقوع پیوست.

این جنگ‌ها توانست امپراتوری اسلام را بیش از پیش رو به ضعف ببرد و اختلاف آرا بین خلفای عباسی، خلفای فاطمی مصر و اسماعیلیان بر وخیم شدن اوضاع کمک می‌کرد.

در اوج این جنگ‌ها ضربه دیگری بر بدن اسلام وارد شد. ضربه‌ای که تا به امروز جایِ زخمِ عمیق آن بر ممالک اسلامی باقی مانده است.

جنگ های صلیبی و تاثیر آن در جهان اسلام

حمله سیل‌آسای مغول‌ها از سرزمین‌های شرقی آن چنان خان‌ و مان برانداز بود که بسیاری از جمعیت امپراتوری اسلام به قتل رسیدند، از گرسنگی و بیماری تلف شدند یا به سرزمین‌های هند، شام و آسای صغیر مهاجرت کردند.

مغول‌ها با اسب‌های توقف‌ناپذیر خود راندند و راندند و حتی مرگ خان بزرگ‌شان یعنی چنگیز خان نیز نتوانست مانع پیشروی‌های آنان شود.

آنان در مسیر خود قلاع نفوذناپذیر اسماعیلیه را تار و مار کردند و به دروازه‌های بغداد، پایگاه خلافت عباسی رسیدند و آن را فتح کردند و خلیفه را به قتل رساندند.

خلیفه‌ای که طبق یک اعتقاد قدیمی آسیب رساندن به او آسمان را به زمین می‌رساند.

براندازی خلافت عباسی اما مقصد پایانی مغول‌ها نبود. همان‌طور که ذکر شد آنان توقف‌ناپذیر بودند، پس رو به سوی شام و سرزمین ممالیک مصر نهادند اما در کمال تعجب برای اولین بار در تاریخ لشکرکشی‌های خود شکست خوردند.

جنگ‌های صلیبی در آن ناحیه سبب شده بود خلفای فاطمی دست به ساخت استحکاماتی بزنند که توانست مغول‌ها را پس‌براند و گوشه‌ای از قلمرو اسلام را از وجود آنان در امان نگه دارد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 232080 ساعت خبر : 11:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=232080
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات