گلونی

خانه دختر انتقام عرف از زندگی یک آدم

خانه دختر انتقام عرف از زندگی یک دختر

خانه دختر انتقام عرف از زندگی یک دختر

خانه دختر انتقام عرف از زندگی یک دختر

به گزارش گلونی همیشه و در همه ادوار عرف و قانون نانوشته در جامعه بیش از قانون مکتوب، ریسمان زندگی مردم را به دست داشته است.

انسان‌ها بیش از هر چیز به عرف خود اقتدا می‌کنند تا به عقل خویش و برای همین همیشه قربانیان عرف که مشخص نیست از کی و کجا شکل گرفته‌اند و چرا تا اکنون ادامه یافته‌اند، پای زندگی‌شان در بندی نامرئی گیر کرده است و زندگی‌شان در قعر کج‌فهمی مردمانی به یغما رفته‌ است که خود را متجدد می‌نامند.

خانه دختر یکی از هزاران روایتی است که در آن آینده دختری در محکمه عرفی جامعه ایران، به قصاص محکوم شده و از صفحه روزگار، وجودش حذف می‌شود.

خانه دختر فیلمی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، نویسندگی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته و محصول سال ۱۳۹۳ است.

این فیلم پس از اکران در جشنواره‌ ‌فیلم فجر با حاشیه‌های فراوانی مواجه شد و بخش‌هایی از داستان فیلم حذف شد.

پس از تغییر مسیر داستان خانه دختر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ به صورت محدود در سینماهای ایران اکران شد.

این فیلم داستان دختری است که در روز قبل از عروسی خود به طور مشکوکی می‌میرد و همین حادثه دو دوست این دختر را به سمت کشف واقعیت ماجرا از میان پنهان‌کاری‌های اطرافیان عروس، می‌کشاند.

خانه دختر انتقام عرف از زندگی یک دختر

فیلم خانه دختر با بازی بازیگران جوانی همچون حامد بهداد، رعنا آزادی ور، باران کوثری و … ، درصدد بیان عرفی در جامعه است که با وجود گذشت سالیان درازی از معمول بودن آن در میان مردم، اما هنوز هم با وجود انتقاد‌های شدیدی نسبت به ‌آن، وجود دارد و در خانواده‌هایی ملاک اول برای گزینش عضو جدید خانواده است.

خانه دختر از جهت پرداختن به موضوعی این چنین حساس قابل تقدیر است اما پرداخت فیلمنامه برای بیان این موضوع کمی ضعیف است.

داستان با ریتم معمایی شروع می‌شود و مخاطب گمان می‌کند همکلاسی‌های این دختر قرار است داستان را پیش ببرند و چرایی این مرگ را پیدا کنند اما یک‌دفعه در میانه قصه، فیلم از ریتم می‌افتد و این دو دختر (بهار و پریسا) نقش قهرمانانه خود را گم می‌کنند.

ساختاری شلخته که معلوم است برای خود نویسنده نیز راه رسیدن به جواب معما مشخص نبوده است و تنها با چنگ زدن به حضور این دو نفر درصدد پیشبرد قصه و نمایان شدن جزئیاتی از داستان بوده است تا در نهایت بتواند در صحنه‌های آخر واقعیت ماجرا را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

روشی معمول اما نه جذاب که ذوق مخاطب را پس از تماشای یک ساعته فیلم بخاطر این‌طور به نتیجه رسیدن، کور می‌کند.

البته در این میان بی‌انصافی است اگر سانسورهای این فیلم که قطعا در قضاوت درست ماجرا موثر بوده است را نادیده بگیریم، چراکه معنای اصلی فیلم تنها با دیدن نسخه کامل آن امکان‌پذیر است.

فیلم خانه دختر را در فیلیمو ببینید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:‌ هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل