با ۵ عرصه برای سافت نویسی آشنا شوید

با ۵ عرصه برای سافت نویسی آشنا شوید

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه درباره ۵ عرصه برای سافت نویسی در کانال خود نوشت:

«پنج عرصه مشخص در دنیای امروز خبرنویسی وجود دارد که همه آنها مبتنی بر ارزش‌های خبری بوده و قابل نوشتن به گونه سافت هستند:

علایق انسانی (Human Interest): یعنی خبرهایی که به نحوی توجه را جلب می‌کنند.

موارد تحلیلی (Analysis piece) یا تکه تحلیلی: در این عرصه کار را مانند یک روزنامه‌نگار تحقیقی دنبال می‌کنیم و با کمک گرفتن از منابع غیر رسمی روایت خود را کامل می‌کنیم.

پروفایل (Profile): بر اشخاص متمرکز است و ما را به آن‌ها نزدیک‌تر می‌کند. (ارزش خبری شهرت)

ژرف‌نگری (In-depth): یک نوع ژرف‌نگری و عمیق دیدن و یا حتی همسونگری است در این نوع از سافت‌‌نویسی گفتگو دیالوگ و نقل قول غلبه دارد، منابع مورد استناد هم زیاد هستند و متعدد در خبر اظهار نظر می‌کنند. (تمرکز در این نوع خبرنویسی بر عنصر خبری چرا متمرکز است).

پس‌زمینه‌ها (backgrounder): این‌گونه از سافت‌ها به محتوا معنای بیشتری اضافه می‌کنند. در این نوع از سافت ‌نویسی‌ها بر دو عنصر چرا و چگونه متمرکز می‌شویم.»

گفتنی است ركن اصلی در تنظیم خبر شناخت عناصر خبری است، بدون شناخت عناصر خبری كار تنظیم خبر نه تنها با مشكل مواجه خواهد شد بلكه در صورت تنظیم؛ خبر از ابهام برخوردار خواهد بود.

این عناصر شش‌تا هستند که در فارسی سه عنصر «ک» و سه عنصر با «چه» آغاز می‌شوند. پاسخ مناسب به این شش عنصر و شفاف کردن آنها در خبر، به غنا و جامع بودن آن می‌افزاید.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234386 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234386
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات