یادداشتی بر سریال تلویزیونی گمشدگان

یادداشتی بر سریال تلویزیونی گمشدگان

به گزارش گلونی مجموعه تلویزیونی گمشدگان به‌کارگردانی رضا کریمی این شب‌ها از شبکه آی فیلم پخش می‌شود. سریالی که نخستین‌بار در سال نود و شش خورشیدی در جدول پخش شبکه دو قرار گرفت و مخاطب آن را تماشا کرد.

گمشدگان از چه می‌گوید؟

این سریال به تبعات اعتیاد و تأثیر آن بر خانواده می‌پردازد و ضمن روایت زندگی دختری به نام ترنج که دانشجوی رشته عکاسی است، داستان‌های دیگری از افراد مختلف را نمایش می‌دهد، کسانی که برای مدتی کوتاه وارد زندگی ترنج شده و بر او تأثیر می‌گذارند.

فیلمنامه سریال تلویزیونی گمشدگان

بیننده با رویداد و داستان تازه‌ای مواجه نمی‌شود، مشکل اعتیاد و تبعات آن را در بسیاری از فیلم و مجموعه‌ها دنبال کرده است.

به باور نگارنده این که داستان تکراری است نمی‌تواند لزوما نکته بدی باشد، چراکه موضوع تاثیرات بد مواد مخدر روی افراد، خانواده و وابستگی به آن هرگز از رونق نیفتاده و در میان تماشاگران، خواهان دارد.

از سویی نیاز جامعه به آگاه‌سازی، تلنگر و هشدار، سازندگان را بر آن می‌دارد تا از این آسیب اجتماعی سخن بگویند.

ترنج و برادر کوچکش از دست ‌پدر معتادشان به تهران پناه می‌آورند و این مهاجرت اجباری اتفاقاتی را مانند گم‌شدن برادر و غیره را رقم می‌زند.

بستر داستانی کشش دارد اما روابط علیت رویدادها یا همان پیرنگ، ناتوان بوده و باورپذیر نیستند. مواردی از قبیل؛ گم شدن برادر و یافتن سرپناه و …

از سویی ضرب‌اهنگ کند، آسیب زننده است. ساختار کلامی نیز اضافاتی دارد که بر این ریتم صحه می‌گذارد.

نویسنده در پرداخت شخصیت ترنج خوب رفتار نکرده تا جایی که این کاراکتر بلاتکلیف بوده و تماشاگر با او همذات‌پنداری نمی‌کند، شخصیتی که به سبب ماهیت داستان و هشدارهای آن نیازمند چنین همراهی از سوی مخاطب است.

کارگردان و انتخاب بازیگران

جدای از ضرب‌اهنگ کند و برش‌های غیر منطقی، کریمی در انتخاب بازیگران خوب عمل کرده، انتخابی درست که در هدایت ایشان موفق نبوده است.

بازیگران چهره قدیم و جدید، بد بازی نمی‌کنند اما در اندازه آثار قبلی خود نیستند.

البته در این میان، بهنام تشکر، با کارهای قبلی‌اش متفاوت بازی می‌‌کند.

روشنک گرامی نیز نمونه بازیگر جوانی است که نسبت به آثار قبلی‌اش مانند فیلم هلن، پرتوان نبوده و حضوری غیرقابل باور دارد.

سایر بازیگران
ستاره اسکندری در نقش شهین، سعید داخ در نقش همسر شهین و پژمان بازغی در نقش رئیس یک باند توزیع مواد مخدر، از جمله بازیگران اصلی گمشدگان هستند.

شقایق فراهانی، روشنک گرامی، افسانه بایگان، مهتاج نجومی، کوروش تهامی، پرویز پورحسینی و رامین ناصر نصیر نیز در این مجموعه ایفای نقش کرده اند.

نقد سایر سریال‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236465 ساعت خبر : 10:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236465
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات