صنایع دستی دوران باستان و بررسی رشد آن در طول زمان

صنایع دستی دوران باستان و بررسی رشد آن در طول زمان

به گزارش گلونی صنایع دستی و حمایت از آن‌ امری است که توامان هم به حمایت از فرهنگ ملی و محلی کمک می‌کند و هم یکی از چرخ‌دنده‌های اقتصاد را به گردش وا می‌دارد.

صنایع دستی امروزه برای ما بیشتر جنبه تزئینی و مصرفی دارد و گمان می‌رود از دیرباز یعنی دوران باستان هم همین طور بوده باشد.

البته بعضی گمان دارند که انسان قدیم هیچ کاری را صرفا برای تزئین انجام نمی‌داده و هدف او از ساخت چنین ابزار و وسایلی بیشتر مصارف جادویی زینتی داشته است و برای ما در دنیای امروز بُعد جادویی آن از بین رفته و فقط بُعد زینتی‌اش باقی مانده است.

این وسایل جادویی-زینتی یا در تعریف ساده‌تر صنایع دستی شامل زیورآلات، انواع ظروف، سفال و ابزار جنگی و غیره می‌شده و کهن‌ترین آن‌ها در تپه سیلک کاشان یافت شده است.

از این تپه بیشتر ظروف سفالی قرمز و دارای نقش در دست است که این نقوش هم بیانگر جادو هستند و به مسائل جانوری و گیاهی و طبیعی مربوط‌اند.

از بعد هزاره چهارم پیش از میلاد و بعد از کشف فلز صنایع فلزی در کنار سفال‌‌گری رشد کردند و حتی تحولی عظیم در کوزه‌گری به وجود آمد تا حدی که سفال‌ها از مرحله ساخته شدن با دست گذشتند و از آن تاریخ به بعد با چرخ کوزه‌گری ساخته می‌شدند.

در این دوره ابزار زراعت نیز رو به گسترش و پیشرفت بودند.

جدای از ظروف سفالین، صنایع فلزی چون شمشیر و ابزار آلات نبرد و همینطور ابزار کشاورزی که از آن‌ها به عنوان زیر مجموعه صنایع دستی نام بردیم، پارچه‌بافی، پوشاک، قالی‌بافی و نخ‌ریسی هم در دسته صنایع دستی باستانی قرار می‌گیرند.

ظاهرا انسان برای اولین بار از پوست به عنوان لباس استفاده کرده و مصداق آن در شاهنامه نیز آورده شده است و بعد از آن بوده که پارچه‌بافی نخست از جنس پشمی و بعد از نخ به وجود آمده است.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 232520 ساعت خبر : 3:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=232520
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات