گلونی

محمدولی خان تنکابنی سیاستمداری که سه دوره نخست وزیر ایران بود

محمد ولی خان تنکابنی سیاستمداری که سه دوره نخست وزیر ایران بود

محمد ولی خان تنکابنی سیاستمداری که سه دوره نخست وزیر ایران بود

محمدولی خان تنکابنی سیاستمداری که سه دوره نخست وزیر ایران بود

به گزارش گلونی محمد‌ولی خان تنکابنی در سال ۱۲۶۴ ه.ق. در روستای دشتاج از توابع تنکابن متولد شد.

محمدولی خان تنکابنی در دوازده سالگی به تهران آمد و با درجه سرهنگی وارد خدمت نظام شد.

درسال ۱۲۹۸ه.ق. به درجه سرتیپی رسید و به حکومت رشت و تنکابن رسید ولی این ماموریت کوتاه بود و به تهران فراخوانده شد و مامور دفع فتنه ترکمن‌هایی گردید که به مرزهای استرآباد حمله می‌کردند و زنان و دختران را به اسارت به روسیه می‌بردند.

محمد‌ولی خان در این ماموریت از خود رشادت‌های زیادی نشان داد و از طرف ناصرالدین شاه لقب نصرالسلطنه گرفت و در سال ۱۳۰۲ ه.ق. به حکومت استرآباد منصوب گردید.

محمدعلی شاه پس از به توپ بستن مجلس و قلع و قمع مشروطه‌خواهان، در آذربایجان با بحران شدید مواجه شد، مجاهدین و مشروطه‌خواهان آذربایجان، بالاخص مردم تبریز علیه حکومت مرکزی قیام کردند.

شاه هم عین‌الدوله را حاکم تبریز و محمدولی‌خان را فرمانده قشون آذربایجان نموده و برای سرکوبی شورش به این خطه فرستاد ولی آنها نتوانستند شورش مردم را آرام کنند و محمدولی‌خان از سمت خود استعفا داد و شاه هم پذیرفت و او را به تهران احضار کرد ولی او به تهران نیامد و به تنکابن رفت.

بعد از نائب‌السلطنتی ناصرالملک، سپهدار به عنوان «رئیس الوزرا» به مجلس معرفی شد و چون خود نماینده مجلس بود اکثریت مجلس به او رای دادند. اولین اقدام سپهدار توقیف روزنامه‌ها بود مخصوصاً روزنامه‌هایی که ارگان حزب دموکرات و مخالف دولت بودند.

سپس عده‌ای از ماجراجویان که در لباس مجاهدین مشروطه درآمده بودند، توقیف و سپس تبعید شدند. در اصفهان نیز زنان به خاطر قحطی دست به شورش زدند.

از اقدامات بدی که در این دوره آغاز شد، تقدیم لایحه حکومت نظامی در ایران بود؛ سپهدار با این عمل خود باب تازه‌ای برای دولت‌های مستبد باز نمود در واقع او که داعیه آزادی‌طلبی و مشروطه‌خواهی داشت بانی حکومت نظامی در ایران شد.

او برای بار سوم بعد از عبدالحسین خان فرمانفرما به نخست‌وزیری انتخاب شد. در آن ایام عده زیادی از مستخدمین دولتی به علت نرسیدن حقوق، در سفارت روسیه متحصن شده بودند.

در زمان ریاست وزرایی وثوق‌الدوله، محمدولی خان به عنوان والی آذربایجان انتخاب شد.

در روز ۲۷ تیر ۱۳۰۵ به خاطر بدهی‌های زیادی که به بانک‌های خارجی و دولت داشت و هم به علت اینکه احساس می‌کرد دیگر مورد توجه نیست خودکشی کرد و در امام‌زاده صالح تهران به خاک سپرده شد.

درباره انقلاب مشروطه بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل