نبرد آنکارا و اسارت بایزید یکم به دست تیمور

نبرد آنکارا و اسارت بایزید یکم به دست تیمور

به گزارش گلونی تاریخ منطقه ما، خاورمیانه، شاهد شکست‎‌ها و پیروزی‎‌های بسیار زیادی بوده و هست. شکست‎‌هایی که بعضی‎‌شان ثبت نشده و از حیث بی‎‌اهمیت بودن از یادها رفته‎‌اند و شکست‎‌هایی که بسیار تعیین‎‌کننده بودند و فراموش نمی‎‌شوند.

شکست خوردن سلطان عثمانی، بایزید اول، از تیمور گورکانی و اسیر شدنش از جمله این شکست‎‌هاست که طعم پیروزی‎‌اش برای ماورالنهر و ننگ شکستش برای عثمانی فراموش ناشدنی است.

تیمور در زمان اندکی توانست امپراتوری قدرتمند خود را با الگوبرداری از چنگیزخان مغول تاسیس کند و جغرافیای گسترده‎‌ای را درنوردد.

در این زمان بین امپراتوری عثمانی و امپراتوری تازه‎‌نفس تیمور تنش‎‌هایی به وجود آمد و این تنش‎‌ها با اقدامات سلطان چهارم عثمانی، بایزید به جنگ منتهی شد.

تیمور همراه با پسرانش، میرانشاه و شاهرخ، با سپاه عظیمی به آناتولی لشکر کشید و در آنکارا در ترکیه امروزی میان دو جهان‎‌دار جنگ گسترده‎‌ای در گرفت.

در آن هنگام بایزید درگیر و دار نبرد با اروپا بود و تعداد افراد سپاهش هم از تعداد افراد سپاه تیمور کم‌تر بود. بایزید که به خود لقب یلدریم به معنای رعد و برق را داده بود، به هیچ وجه در زمره سلاطین بی‎‌تجربه و خام قرار نمی‎‌گرفت و تا آن زمان افتخارات زیادی را نصیب سرزمین و خاندان خود کرده بود.

با تمام این وجود در نبرد با تیمور به وضوح دچار اشتباه شد. ضمن اینکه ایستادگی در مقابل تیمور که انگار روح چنگیز را در خود داشت، کار ساده‎‌ای نبود.

در جریان نبرد آنکارا سپاهیان ترک بیشترین آسیب را دیدند و در نهایت با همراهی نکردن تاتارها که یک‎‌چهارم سپاه‌شان را تشکیل می‎‌دادند، دلاوری‎‌های نیروهای صرب بی‎‌اثر شد و شکست خوردند و تیمور بایزید یکم را اسیر خود کرد.

بعد از این ماجرا بود که تیمور به فرمانروای بی‎‌بدیل جهان اسلام تبدیل شد و از آن‌سو امپراتوری عثمانی رو به ضعف و انحطاط رفت و تا مدت‎‌ها پسران بایزید بر سر سرزمین پدری‎‌شان با یکدیگر سر جنگ داشتند.

اما همان‎‌طور که می‎‌دانیم این پایان کار عثمانی نبود و اندک زمانی بعدتر این سلسله شکوه بی‎‌سابقه‎‌ای را به خود دید و در مقابل سرزمین تیمور اندکی بعد از مرگش رو به زوال و نابودی رفت.

درباره تیمور گورکانی بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

عکس: صحنه نبرد بایزید اول با ارتش والاشی معروف به نبرد رودین

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236650 ساعت خبر : 11:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236650
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات