چگونه از مدارس شکایت کنیم و شهریه زورکی ندهیم

چگونه از مدارس شکایت کنیم وقتی از اولیا پول می‌خواهند؟

به گزارش گلونی یکی از دغدغه‌های تابستانی خانواده‌ها، مسئله ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی است.

متاسفانه هر سال برخی از مدارس برای ثبت نام دانش‌آموزان، مبلغی را به عناوین مختلفی طلب می‌کنند و در صورت نپرداختن آن به بهانه‌های متعدد از ثبت نام دانش‌آموز سرباز می‌زنند.

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، تحصیل دانش‌آموزان تا دوره متوسطه رایگان بوده و دولت موظف است در دوره متوسطه امکانات تحصیل را برای دانش‌آموزان به‌صورت رایگان تأمین کند.

قانونی که در بسیاری از مدارس به ویژه در کلانشهرها و مناطق پر جمعیت که اولیا با کمبود مدرسه روبه رو هستند، به آن هیچ توجهی نمی‌شود.

چگونه از مدارس شکایت کنیم

با توجه به تکرار هرساله این مشکل و سردرگمی اولیای دانش‌آموزان برای مراجعه به ادارات آموزش و پرورش، کفراشی، مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش اعلام کرد: «در سامانه شکایت به این آدرس امکان ثبت مراتب به عنوان گزارش مردمی فراهم است».

آن‌طور که آموزش و پرورش هر سال در فصل ثبت نام‌ها، از طرق مختلف تکرار می‌کند، در مدارس دولتی نباید مبلغی به عنوان شهریه دریافت شود.

تنها رابطه مالی که بین والدین و اولیا مدرسه اتفاق می‌افتد کمک‌های اختیاری مردمی است که هیچ اجباری برای آن وجود ندارد و اگر والدین خودشان تمایل داشته باشند، می‌توانند به مدرسه کمک کنند.

تکرار هرساله این تخلف اما نشانه‌ای از ضعف نظارت و ناکافی بودن توبیخ‌‌ها، تذکرات و شاید حتی ناکافی بودن بودجه مدارس دولتی است که وزارت آموزش و پرورش مسئول آن است.

به هر حال مدارس دولتی هنگام ثبت نام دانش‌آموزان تنها اجازه دریافت مبلغی بابت پول بیمه و کتاب‌های درسی را دارند و عملکرد آن‌ها غیر از این چارچوب، خلاف قانون است.

اگر همه پدر و مادرها با در نظر گرفتن این نکته، خود را موظف بدانند تا تخلفات مربوط به مدارس را ثبت و پیگیری کنند، احتمال کاهش این بی‌قانونی‌ها، تحت عنوان حمایت مالی اجباری از مدارس، وجود خواهد داشت.

علاوه بر سایت خانواده‌های تهرانی می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات با اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش و با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۶۴۰۰۶ تماس بگیرند شکایات خودشان را مطرح کنند.

آن‌طور که آموزش و پرورش هر سال همین وقت‌ها می‌گوید، روند رسیدگی به شکایات ثبت شده را روزانه بررسی می‌کند و اولیاء این اختیار را دارند که انتخاب کنند مایل‌اند منطقه آموزش و پرورش شهر یا استان‌شان و یا ستاد مرکزی وزارت خانه، شکایت‌شان را بررسی کند.

پایان پیام

گزارشگر: آرزو قدوسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235532 ساعت خبر : 1:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235532
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

قانون ها و دستورات آموزش و پرورش و اجرا نشدن آن ها توسط مدارس ، درست مثل این هست که در یک خانواده ، پدری حرفی بزنه و اعضای خانواده اون رو آدم حساب نکنند

هیچ کس پاسخگو نیست

متاسفانه من هر چقدر تماس گرفتم کسی بر نداشت