ترور ژان پل مارا معروف ترین تراژدی سال های انقلاب فرانسه

ترور ژان پل مارا معروف ترین تراژدی سال های انقلاب فرانسه

به گزارش گلونی ۱۳ ژوئیه سال ۱۷۹۳ ژان پل مارا یکی از سه چهره سرشناس انقلاب کبیر فرانسه به دست دختری اشرافی به نام ماری آن شارلوت دو کوردی دارمون ترور شد و این ترور به یکی از معروف‌ترین تراژدی‌های سال‌های انقلاب فرانسه بدل شد.

او متولد سال ۱۷۴۳ میلادی در خاک امروزی سوئد بود و به شایسته‌سالاری و ملی‌گرایی اعتقاد زیادی داشت و برای مقابله با پادشاهی فرانسه و استبداد شاهی به حزب ژاکوبن‌ها (حزب جمهوری‌خواهان تندرو در جریان انقلاب فرانسه که از نفوذ سیاسی زیادی برخوردار بودند و نقش عمده‌ای هم در پیشبرد و توسعه انقلاب ایفا کردند) پیوست.

او در طول زندگی خود چندین کتاب از جمله زنجیرهای بردگی نوشت و به چاپ روزنامه‌ای به نام دوست‌دار مردم پرداخت. این روزنامه علیه استبداد و شاه مطلب می‌نوشت و از این راه توانست مردم را به خود جلب کند.

مارا در جریان دستگیری لویی شانزدهم، شاه فرانسه و همسرش، ماری آنتوانت، تلاش‌های زیادی کرد و در راه اعدام آن‌ها کوشید. او و حزبش به اعمال خشونت در راه آزادی اعتقاد داشتند و شخص او به عنوان نماد انقلاب خون‌ریز و مستبد شناخته می‌شود.

شارلوت دو کوردی قاتل مارا نیز یکی از چهره‌های عصر وحشت (یکی از دوره‌های انقلاب فرانسه که به دوران ترور نیز شهرت دارد) است. شارلوت مخالف خونریزی و خشونت حزب ژاکوبن‌ها بود و همراه با حزبش (اوژیروندن‌ها) جمهوری‌خواهی میانه‌رو بود که به روش‌های دموکراتیک اعتقاد داشت.

شارلوت در ژوئیه ۱۹۷۴ به بهانه فاش کردن نام خائنین نزد مارا رفت و او را در حمام خانه‌اش به قتل رساند و از این رو به فرشته مرگ شهرت پیدا کرد. او در ۲۴ سالگی در حالی به اعدام با گیوتین محکوم شد که می‌گفت: «برای نجات هزاران نفر، یک نفر را کشتم.»

این اتفاق به دست نقاش پیشگام سبک نئوکلاسیک، ژاک لویی داوید دوست و هم‌آرمان مارا با هدف جلب ترحم مردم به تصویر کشیده شد و توانست تاثیر زیادی بر مخاطبانش بگذارد.

بعد از مارا داوید توانست در سمت او به امضای برگه اعدام خائنان و مخالفان انقلاب بپردازد. بعدها داوید به هواداری از ناپلئون بناپارت پرداخت و حتی توانست به عنوان نقاش رسمی ناپلئون نیز مشغول به کار شود و ناپلئون در حال عبور از آلپ و تاج‌گذاری ناپلئون را به تصویر بکشد.

بعد از تبعید ناپلئون و بازگشت خاندان بوربون او به خاطر نقشی که دراعدام لویی شانزدهم داشت، محکوم شد اما توسط لویی هجدهم بخشیده شد. داوید اما به تبعیدی خودخواسته تن داد و به بلژیک رفت.

هم‌اکنون مشهورترین اثر او یعنی مرگ مارا در موزه سلطنتی هنرهای زیبای در بروکسل بلژیک نگه‌داری می‌شود.

درباره ژاکوبن‌ها بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235466 ساعت خبر : 9:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235466
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات