ژنرال فرانسیسکو فرانکو و حکومت استبدادی او در اسپانیا

ژنرال فرانسیسکو فرانکو و حکومت استبدادی او در اسپانیا

به گزارش گلونی احتمالا تا به حال نام ژنرال فرانکو را شنیده‌اید، اما شاید نحوه به قدرت رسیدن او و سایر مسائل مربوط به او را ندانید. در این یادداشت قصد داریم به جنگ داخلی اسپانیا و ژنرال فرانکو بپردازیم.

در ۱۹۳۱ در ادامه اعتراضات جمهوری خواهان آلفونس سیزدهم از اسپانیا فرار کرد و جمهوری خواهان به قدرت رسیدند.

دولت تازه مخالفت اکیدی با سلطنت و قدرت کلیسا داشت و در راستای کاهش قدرت کلیسا بسیار کوشید و به تبع توانست خشم شدید روحانیون را برانگیزاند.

طولی نکشید که دولت به دست محافظه‌کاران افتاد و این حزب نتوانست رضایت عمومی را جلب کند و اعتراضاتی در بین مردم شکل گرفت. دامنه این اعتراضات در ۱۹۳۶ گسترده‌تر شد.

در این سال انتخابات دوباره‌ای رخ داد و سلطنت‌طلبان، ارتشیان و روحانیون دوشادوش یکدیگر در مقابل جمهوری‌خواهان قرار گرفتند و در نهایت جمهوری‌خواهان اسپانیا پیروز میدان شدند.

بعد از پیروزی جمهوری‌خواهان یکی از ژنرال‌های ارتش به نام فرانسیسکو فرانکو بر ضد دولت پیروز شورید و دست به فتح بارسلون زد و چون جمهوری‌خواهان متشکل از کمونیست‌ها، آنارشیست‌ها و سوسیالیست‌ها در مقابل فرانکو ایستادند جنگ داخلی اسپانیا در گرفت.

در این بین هیچ یک از کشورها خود را در جریان جنگ دخالت نمی‌دادند و فقط آلمان، ایتالیا و شوروی بودند که هر کدام در این میدان دوست‌دارانی پیدا کرده بودند. هیلتر در آلمان و موسولینی در ایتالیا به فرانکو پیوستند و حامی او شدند و در مقابل شوروی از جمهوری‌خواهان حمایت کرد.

بعد از کشته شدن یک میلیون نفر در جریان جنگ داخلی و بعد از سه سال جمهوری‌خواهان به سال ۱۹۳۹ در مقابل فرانکو تسلیم شدند و این ژنرال ارتش به حکومت رسید و مستبدانه تا ۱۹۷۵ بر اسپانیا حکومت کرد.

ژنرال فرانسیسکو فرانکو پیش از مرگ خوان کارلوس اول را در قالب یک حکومت سلطنتی به قدرت رساند. با مرگ او اسپانیا‌ از یک دوره خفقان بی‌حد و اندازه عبور کرد و هر روز بیشتر از دیروز به سوی آزادی و دموکراسی رفت تا نهایتا به مردم سالاری رسید.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236064 ساعت خبر : 12:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236064
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات