۴۳۰ روستای خراسان جنوبی آب ندارند

۴۳۰ روستای خراسان جنوبی در مدار آبرسانی سیار قرار دارد

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: « ۴۳۰ روستای خارج از محدوده خطوط آبرسانی استان با تانکر آبرسانی می‌شود».

به گزارش گلونی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «هاشمی مقد» در پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که به میزبانی دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار شد، با انتقاد از پایین بودن نرخ تعیین شده برای آب و آب بهای مصرفی آب در کشور، گفت: «این نرخ پایین در واقع حراج آب است، در خراسان جنوبی به ازای هر متر مکعب توزیع آب شرکت آب و فاضلاب حدود هزار تومان و در جمع آوری فاضلاب هر متر مکعب ۷۰۰ تومان ضرر می‌کند».

وی، با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح استان ۷۴۹ هزار نفر جمعیت از طریق شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی تحت پوشش هستند، گفت: «این افراد در قالب ۳۳۹ هزار مشترک آب روستایی و شهری از خدمات شرکت و فاضلاب استان بهره می‌برند».

۴۳۰ روستای خراسان جنوبی آب ندارند

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد روستاهای خراسان جنوبی دارای شبکه توزیع آب آشامیدنی هستند (که در این زمینه نسبت به متوسط کشوری کمی پایین‌تر هستیم)، افزود: «هم اکنون ۴۳۰ روستای استان با تانکر برای مصارف شرب و بهداشتی آنها آبرسانی می‌شود و سالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمکعب آب را با تانکر از نقاط مختلف استان در اختیار این عزیزان قرار می‌دهیم».

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی اولین استان در سطح کشور بوده که در سال ۹۸ برنامه سازگاری با کم آبی در آن تصویب شده است، افزود: «برنامه تنظیم و تصویب شده و حالا باید همه دستگاه‌ها و مسئولان نسبت به اجرای آن با تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات تلاش داشته باشند».

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های سنگین و تعرفه پایین آب در استان عملا تعادل و توجیه ندارد، اظهار داشت: «این اختلاف قیمت در آینده شرکت آب را با مشکلات مواجه خواهد کرد، لذا لازم است که دولت سیزدهم تعرفه‌های آب را منطقی‌تر کند تا خدمات بهتری به مشترکان بدهیم و از استهلاک تاسیسات جلوگیری شود».

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه باید با انجام اقداماتی از جمله عایق‌سازی ساختمان‌ها به دنبال بهره‌وری بیشتر سیستم سرمایشی ساختمان‌ها و مصرف کمتر کولرهای آبی باشیم، گفت: «باید در کنار هر سرمایه‌گذاری که در استان صورت می‌گیرد به موضوع آب هم در کنار سرمایه‌های نیروی انسانی و انرژی به عنوان عامل چهارم توجه شود».

۴۳۰ روستای خراسان جنوبی در مدار آبرسانی سیار قرار دارد

هاشمی مقدم با بیان اینکه واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت تصفیه روزانه ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز امسال به بهره‌برداری می‌رسد که می‌تواند پساب آن بخش عظیمی از آب مورد نیاز صنعت، فضای سبز و نهالستان‌های شهرداری را با بازچرخانی تامین کند، گفت: توسط شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در استان تلاش خواهد شد تا بخشی از آب فاضلاب به چرخه استفاده غیر شرب برگردد.

وی با هشدار به کسانی که در روستاها یا برخی نقاط حاشیه شهرها از انشعاب‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند، گفت: «چنانچه موردی از انشعاب غیرمجاز در مجتمع‌های روستایی مشاهده شد، برخورد جدی صورت خواهد گرفت».

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه الگوی مصرف آب شرب تعیین شده به طور متوسط در ۱۵ متر مکعب در ماه به ازای هر خانوار تعریف شده است، گفت: «این میزان در خراسان جنوبی ۱۲ متر مکعب است که باید از مردم استان به خاطر رعایت الگوی مصرف تشکر کرد هرچند لازم است با توجه به صعوبت تامین آب باز هم مصارف کمتر شود».

هاشمی مقدم با اشاره به اینکه هدر رفت آب در استان حدود ۳۶ درصد است، گفت: «اقداماتی از جمله نشت‌یابی و اصلاح شبکه و انشعابات در دست انجام است و مردم استان می‌توانند مشکلات، مسائل و پیشنهادات خود را از طریق سامانه ۱۲۲ با شرکت آب و فاضلاب استان جهت پیگیری‌های بعدی در میان بگذارند».

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 232995 ساعت خبر : 8:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=232995
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات