گلونی

ایستادگی بابک خرمدین برابر حکومت عباسی و ماجرای به قتل رسیدن او

ایستادگی بابک خرمدین برابر حکومت عباسی و ماجرای به قتل رسیدن او

ایستادگی بابک خرمدین برابر حکومت عباسی و ماجرای به قتل رسیدن او

ایستادگی بابک خرمدین برابر حکومت عباسی و ماجرای به قتل رسیدن او

به گزارش گلونی فتح ایران به دست عرب‌‌های مسلمان به آسانی صورت نگرفت و در دورانی که ایران مستقیما زیر نظر خلفای جهان اسلام بود ایرانیان بارها به مخالفت با دستگاه خلافت قیام کردند. یکی از افرادی که در مقابل دستگاه خلافت حکومت عباسی ایستادگی کرد بابک خرمدین بود.

این مبارز ایرانی در آذربایجان، یکی از مراکز مبارزه در آن روزها، فعالیت می‌‌‌‌کرد. قیام خرمدینان بعد از مرگ ابومسلم خراسانی زیر نظر او به وقوع پیوست و احتمالا شورش او علیه عباسیان علاوه بر اهداف سیاسی و اجتماعی ته‌‌مایه‌‌های دینی هم داشته است.

این تحرکات ضد حکومتی حدود 20 سال ادامه داشت و توانست توجه عباسیان را به خود جلب کند اما بعد از 20 سال مبارزه نهایتا این قیام هم به شکست انجامید. اما آنچه بیشتر از زندگی و اقدامات بابک در تاریخ مشهور است ماجرا مرگ و شیوه به قتل رسیدن اوست.

بعد از دستگیر شدن این سردار معتصم عباسی دستور داد تا او را اعدام کنند. اما قبل از آن خلیفه دستور داد تا او را کوچه به کوچه و محله به محله بگردانند تا عاقبتش درس عبرتی شود برای تمام کسانی که اندیشه نفاق و اعتراض در سر داشتند.

بنابراین بابک را سوار فیلی کردند که در طرح و نقش‌‌هایی از حنا پوشیده شده بود. همچنین به نشانه تحقیر و توهین لباسی زنانه بر تن بابک کردند و او را در شهر چرخاندند.

بعد از تمام این اتفاقات او را به بیرون شهر بردند تا اعدامش کنند. می‌‌گویند چون یک دست بابک خرمدین را قطع کردند، با دست دیگرش خون خود را بر چهره‌‌اش مالید و سرتاسر صورتش را از خون خود سرخ کرد.

هنگامی که علت این کارش را پرسیدند، پاسخ داد: «با این خون، صورتم را سرخ نگه داشتم تا گمان نکنی زردی که در چهره من می‌بینی، به خاطر ترس از مرگم باشد.»

در نهایت بابک کشته شد و قیام او نیز به پایان رسید اما قیام سایر ایرانیان در جهت آزادی و استقلال همچنان ادامه داشت.

بابک خرمدین که بود و چه کرد؟

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل