گلونی

جان دار طناب داری بر گردن زندگی یک خانواده

جان دار طناب داری بر گردن زندگی یک خانواده

جان دار طناب داری بر گردن زندگی یک خانواده

جان دار طناب داری بر گردن زندگی یک خانواده

توجه کنید که خطر لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی التهابی جانگیر به تن خانواده‌ای می‌افتد و ذره‌ذره در نابودی آن جلو می‌رود.

همین یک خط برای توضیح اولین اثر حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری برای پرداختن به موضوع پرتکرار قصاص کافی است اما با نگاه از زاویه‌ای جدید و تلفیقش با موضوع حساس ناموس‌پرستی.

فیلمی جنجالی که، هر لحظه پای قضاوت بیننده را از پشت نمایشگر به داخل قماری که بر سر زندگی ناموس این خانواده به راه افتاده‌ است، وسط می‌کشد!

جان دار طناب داری بر گردن زندگی یک خانواده

جان‌دار با عروسی اسما، دختر خانواده شروع و در صحنه‌های ابتدایی شادی تک‌تک اعضا خانواده به تصویر کشیده می‌شود.

موقعیتی معمول برای درگیر کردن احساس مخاطب و بالا بردن درام ماجرا، تا صحنه‌های تراژدیک و متناقض بعدی یعنی وقوع قتل در همان شب بهتر و بیشتر به چشم بیاید.

عروسی بهم ریخته شده و قاتل شدن برادر عروس، اولین گره‌ای است که به فیلمنامه جان‌دار زده می‌شود تا از طریق آن چالش‌های بعدی خانواده قاتل یک به یک رخ بنمایند و به ترتیب وارد صحنه شوند.

بار اصلی فیلم جان‌دار بر دوش عملکرد تک‌تک اعضا این خانواده ‌است که هرکدام با عقل و منطق خود در پی نجات برادر اسیر در زندان‌اند و همین تفاوت دیدگاه‌ و تک‌روی‌ها باعث پیچیده شدن کلاف قصه‌ای می‌شود که یک طرف آن بی‌آبرویی ناموسی و طرف دیگر از بین رفتن عضوی از خانواده ‌است.

این فیلم به عنوان اولین اثر امیری دوماری، فارغ از معایب‌اش فیلمی قوی است که توانسته به زیبایی با بهانه قرار دادن موضوع قصاص، زندگی یک خانواده را به چالش بکشد و لایه‌های زیرین و نهفته ارتباطی آن‌ها با هم را از طریق این موقعیت اضطراری، محک بزند.

در واقع زیبایی و تحسین‌برانگیز بودن این فیلم به خاطر وجود همین دعواهای جنجالی درون خانوادگی و اکت و سکوت‌های درست کار شده مابین آن است که با پختگی و پرداخت اصولی نقش‌ها، حال و هوای فیلم را در نزدیک‌ترین حالت ممکن به واقعیت در‌آورده است.

در این بین اما از حضور بازیگرانی همچون فاطمه معتمد‌آریا که الحق و الانصاف نقش مادری دلسوز که بخاطر پسرش حاضر می‌شود خود را از چشم تک‌تک اعضای خانواده بیندازد تا طناب دار به گردن پسرش نیفتد و حامد بهداد در نقش برادر بزرگترِ تندمزاج و بی‌منطق که با روش خود به دنبال بزرگی کردن برای خواهر و برادران کوچک است نمی‌توان چشم پوشید.

عاملی مهم و اساسی که موفقیت اصلی فیلم مرهون چینش درست چنین بازیگرانی در کنار هم بوده است.

در آخر اما مخاطب خواهد دید که جان دار علاوه‌بر غافلگیری‌های آنی در طی فیلم، بهت‌زدگی اساسی و اصلی‌اش را برای ته ماجرا کنار گذاشته است تا فرسودگی فکری تکاپوهای خلال فیلم، با پایان‌بندی تا حدودی منحصر‌به‌فرد آن، بعد از پایان نیز به ذهن مخاطب بماند.

فیلم جان دار را در فیلیمو ببینید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

 پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل