شناخت خدایان هند و ایرانی و پرستش آنها

شناخت خدایان هند و ایرانی و پرستش آنها

به گزارش گلونی هر اندازه که بررسی دین و فرهنگ اقوام هند و ایرانی حائز اهمیت است، به همان اندازه داده‎‌های تاریخی و باستان‎‌شناسی درباره آن‎‌ها محدود است. به نظر می‎‌رسد این اقوام تا پیش از جدایی از هم به ایزدان متعددی اعتقاد داشتند و آن‎‌ها را ستایش می‎‌کردند.

نام و آوازه این ایزدان در کتب و متون بازمانده از هر دو قوم یعنی وداها و اوستا یافت می‎‌شود. ویژگی‎‌های خدایان آن‎‌ها بسیار شبیه به خدای ادیان یکتاپرست بوده است و دین آنها را زمینه‎‌ای برای ظهور زرتشت دانسته‎‌اند. بر اساس تلاش‎‌ها و پژوهش‎‌های صورت گرفته،

به نظر می‎‌رسد کهن‌ترین خدای آن‎‌ها دئوس، پدر خدایان بوده است. دئوس در ردیف زئوس در یونان و ژوپیتر در روم باستان است. در دوره‎‌های بعدی این ایزد جای خود را به ورونا، از همکاران میترا داده است.

بر اساس ریگ ودا خورشید چشم این خداست و این ایزد دارای دست و پا بوده؛ راه می‎‌رفته، می‎‌نشسته و سایر اعمال انسانی را به جا می‎‌آورده است. این ایزد با تمام قدرتمندی‎‌اش در اساطیر ایران باقی نمانده است و احتمال دارد که اهورامزدا جانشین او شده باشد.

ایزد بعدی ایندره است که خدای طبقه جنگ‌اوران بوده و در وداها از بزرگی او بسیار یاد شده است و در اوستا نیز نام او در شمار دیوان آورده شده است و به جای نام او صفتش که ورثرغنه است، آورده شده است. همچنین پژوهشگران امشاسپندان را از خدایان دوره هند و ایرانی دانسته‎‌اند که در وداها این مجموعه هفت عددی آدیته‎‌ها نام دارد.

در میان خدایان مشترک هند و ایرانی سه خدا از سایرین برجسته‎‌تر هستند؛ میترا، ناهید و ورثرغنه.

میترا خدای خورشید و از کهن‎‌ترین خدایان است. او نظمی است که پیدایش شبانه روز را موجب می‎‌شود و ایزد حامی عهد و پیمان و دشمن همیشگی دروغ است.

ناهید ایزدبانوی آب‎‌هاست که در کنار میترا پرستیده می‎‌شده و ورثرغنه یا بهرام به معنای پیروزی نیز یاری‎‌دهنده جنگندگان و مظهر رجولیت و نیروی جسمانی بوده است.

خدای هومبان و اعتقادات دینی ایلامیان باستان

پایان پیام

نوینده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236960 ساعت خبر : 11:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236960
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات