گلونی

فیلم حوا مریم عایشه و درد مشترک زن بودن

فیلم حوا مریم عایشه و درد مشترک زن بودن

فیلم حوا مریم عایشه و درد مشترک زن بودن

فیلم حوا مریم عایشه و درد مشترک زن بودن

به گزارش گلونی این روزها که حال افغانستان بسامان نیست زن‌ها از هرکجای زمین با زنان افغان درد می‌کشند. دردی مشترک که نه آغاز آن مشخص است و نه پایانی برایش تصور می‌شود. ریشه‌ جهالت به برابری زن و مرد سالیان درازی است که پوسیده اما هنوز نخشکیده‌ است.

زنان افغان امروز اسیر افکار پوچ نوع تازه‌ای از طالبان به ظاهر طالب صلح‌اند در حالی که دیروزها را نیز نفس نمی‌کشیدند. فیلم حوا مریم عایشه تصویری از یک گوشه این تبعیض‌های جنسیتی، در داخل مرزهای افغانستان است.

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی صحرا کریمی محصول سال ۱۳۹۸ و محصول سینمای افغانستان است.

صحرا کریمی کارگردان فیلم داستانی و نویسنده افغانستانی‌تبار، تحصیلات ابتدایی خود را در ایران و دانشگاهی را در اسلواکی گذرانده است و به عنوان بازیگر نقش اول، در چند فیلم فارسی نیز ایفای نقش کرده‌ است.

او از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی دکترای کارگردانی فیلم داستانی دارد و هم‌اکنون رئیس افغان فیلم، و تنها زن در افغانستان است که دارای مدرک دکترای سینما و فیلم‌سازی است.

فیلم حوا مریم عایشه

حوا مریم عایشه داستان زندگی سه زن از قشرهای مختلف کابل افغانستان است که سرنوشت هرکدام به شکلی تحت‌تأثیر نگاه جنسیت‌زده مردهای آن دیار به یغما رفته است.

داستان اول نمایش زندگی حوا، زنی سنتی و باردار است که با خانواده همسر خود زندگی می‌کند اما با وجود تأهل‌اش، سختی‌های زندگی مشترک را به تنهایی به دوش می‌کشد.

داستان دوم نمایی از زندگی مریم، گوینده زن اخبار کابل است که با وجود زندگی مستقل اما هنوز روحش از بی‌مهری‌های همسر خیانتکارش درد می‌کشد، و داستان سوم تصویر زندگی دختر نوجوانی به نام عایشه است که به خاطر خانواده‌اش حاضر به چشیدن طعم ازدواج بدون عشق و دوست داشتن شده است.

هر سه این داستان‌ها با وجود تفاوت نسل و طبقه اجتماعی کاراکترهای اصلی آن اما در یک چیز مشترک‌اند، تحمل سرنوشتی تحمیلی به جرم زن بودن.

این فیلم را در فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل