گلونی

محمدسرور رجایی عزیز دو ملت بود

محمدسرور رجایی عزیز دو ملت

محمدسرور رجایی عزیز دو ملت

محمدسرور رجایی عزیز دو ملت

به گزارش گلونی محمدسَرور رجایی شاعر و نویسنده افغانستانی که ایران را وطن دوم خود می‌دانست روز پنج‌شنبه ۷ مردادماه به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

او به تنهایی به مدت چهار سال نشریه «باغ» را برای کودکان افغانستان با گویش شیرین افغانستانی یا همان پارسی به چاپ می‌رساند.

نشریه‌ای که با هدف شکوفایی بارقه‌های امید، نشاط و عزت نفس در دل کودکان افغان منتشر و به چند کشور دنیا ارسال می‌شد.

محمدسرور رجایی متولد سال ۱۳۴۸ در کابل بود که در سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرد. مدیریت در خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری از جمله فعالیت‌های اوست.

همچنین «گل‌های باغ کابل» (مجموعه شعر کودکان)، «در آغوش قلب‌‏ها» (مجموعه شعر و خاطره) و «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» از جمله آثار منتشرشده او هستند.

او در بین دوستاران ادبیات در ایران بسیار محبوب و مورد مهربانی بود ولی همچون هم‌وطنان مهاجرش سختی بسباری را تحمل کرد.

محمدسرور با تمام علم و تخصص و سوادی که داشت و با وجود آن همه زحماتی که برای ایران‌زمین کشید هیچگاه به عنوان یک شهروند ایرانی زندگی نکرد و این شاید بزرگترین حسرتی بود که اهالی ادب در ایران افسوسش را می‌خوردند و هنوز هم می‌خورند.

محمدسرور رجایی عزیز دو ملت

اما پس از درگذشت محمدسرور خیلی‌ها برایش یادداشت نوشتند و ابراز ارادت کردند و میزان و مهر و محبت‌شان به وی را اعلام کردند.

خبرگزاری خانه کتاب و ادبیات ایران در پیامی، درگذشت محمد سرور رجایی شاعر، نویسنده و روزنامه نگار افغانستانی را تسلیت گفت. این پیام به این شرح است:

«خبر درگذشت محمد سرور رجایی شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار بر اثر کرونا، جامعه فرهنگی و ادبی ایران و افغانستان را سوگوار کرد.

محمد سرور رجایی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار اهل افغانستان از ادیبان خستگی‌ناپذیری بود که سال‌ها برای گسترش زبان فارسی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان تلاش کرد.

خدمات و آثار ارزشمند او در حوزه‌های ادبیات، ایثار و مقاومت به یادگار خواهد ماند و نامش را در تاریخ فرهنگ ایران‌زمین زنده نگاه خواهد داشت.

خانه کتاب و ادبیات ایران درگذشت محمد سرور رجایی را که عمرش را در راستای تقویت گفت‌وگوی میان دو ملت ایران و افغانستان گذاشت، به بازماندگان آن مرحوم و اهالی فرهنگ و ادب ایران و افغانستان تسلیت می‌گوید».

محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد. این پیام به شرح ذیل است:

«إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر درگذشت نویسنده، پژوهشگر، شاعر و ادیب توانا، فخر افغانستان و ایران، آقای محمدسرور رجایی، خانواده بزرگ و سترگ فرهنگ و هنر فارسی را عمیقاً متأثر کرد.

او میان‌دار جریان شاعران عزیز افغانستانی بود که ایران، مفتخر به میزبانی و خادمی آن‌ها است.

تلاش‌های موثر، بی‌شائبه و شبانه‌روزی استاد رجایی در حوزه هنری انقلاب اسلامی، سرچشمه خیرات و برکات بسیاری است که حتی بعد از رحلتش تداوم خواهد داشت. یقیناً فقدانش ثلمۀ بزرگی است.

از عمق جان رحلت برادر بزرگ و عزیز، محمدسرور رجایی را به عموم مردم افغانستان، جامعه فرهنگ و هنر ایران سرافراز، همه علاقمندان زبان و ادبیات فارسی و خانواده محترم و مجاهدش تسلیت عرض می‌کنم.

محمدمهدی دادمان».

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام تسلیتی را برای درگذشت محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی مقیم ایران، منتشر کرد.

در این پیام آمده است:

«ایران عزیز ما سال‌هاست میزبان گروهی بزرگ از شاعران و نویسندگان عزیز هم‌زبان افغانستانی است. این میزبانی و همدلی، بدون تردید در رشد شانه‌به‌شانهٔ ادبیات در هر دو سرزمین تاثیر داشته است.

در این میان تعدادی تنها به نوشتن و سرودن می‌پردازند و گروهی دیگر عزیزانی هستند که علاوه بر کار خلاقهٔ ادبی برای گسترش رابطه و ایجاد همدلی و همراهی بین شاعران و نویسندگان دو کشور تلاش می‌کنند.

زنده‌یاد محمدسرور رجایی بدون تردید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این گروه بود. او که علاوه بر توفیق در نوشتن، سال‌ها با مدیریت «خانه ادبیات افغانستان» و «دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری» و اخیرا پژوهش گسترده در باب شهدای افغانستانی در دفاع مقدس و شهدای ایرانی در دوره مقاومت و جهاد آن کشور، منشأ خیر و برکت و ایجاد دوستی و مودت میان شاعران و نویسندگان دو کشور شده بود.

اینجانب، درگذشت ایشان را به خانواده ایشان  و جامعه ادبی افغانستان و ایران تسلیت گفته و آرزو می‌کنم که رشته مودت اهالی فرهنگ دو سرزمین عزیز مستحکم‌تر شود چنان که امید و هدف آن عزیز از دست رفته بود».

خانه ادبیات افغانستان هم در پی درگذشت محمدسرور رجایی نوشته است: در اوج ناباوری، خبر درگذشت محمدسرور رجایی، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی کشور، عضو هیئت‌مدیره و معاون خانه ادبیات افغانستان بر اثر بیماری کرونا همچون آواری بود که بر دل‌های همکاران و دوستانش نشست.

یکایک لحظه‌هایی که از عمر کوتاه این یار دیرین ما در تکاپوی فعالیت‌های فرهنگی گذشت، خاطره‌هایی بر جای نهاده که آیینه‌ای فراروی راه پرفراز و نشیب زندگی فرهنگی ما در دنیای مهاجرت است.

سایر هنرمندان و نویسندگان و شاعران و اهالی ادبیات نیز در صفحات شخصی خود به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند و درگذشت این شاعر نامدار را تسلیت گفتند.

شاید ماجرای محمدسرور رجایی درس عبرتی باشد برای ما که بیش از پیش دوستان افغانستانی خود را تکریم کنیم و برای نزدیکی دو ملت بیشتر تلاش کنیم.

محمدسرور رجایی سحرگاه پنج‌شنبه، هفتم مردادماه بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در بیمارستان میلاد تهران و در ۵۲سالگی از دنیا رفت.

پیکر این شاعر و نویسنده افغانستانی روز جمعه (۸ مردادماه) در قطعه ۲۹ بهشت ‌زهرای تهران به خاک سپرده شد.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل