گلونی

زادروز محمود دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر

زادروز محمود دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر

زادروز محمود دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر

زادروز محمود دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر

به گزارش گلونی شاید بیشتر ما تولستوی را به جنگ و صلح، مارسل پروست را به در جست و جوی زمان از دست‌رفته و محمود دولت‌آبادی را به کلیدر بشناسیم.

جالب آنکه این سه رمان از حیث طولانی بودن تقریبا در کنار یکدیگر قرار می‎‌گیرند و در رده‎‌بندی جهانی رمان مارسل پروست در هفت جلد و 4211 صفحه در رتبه نخست و کتاب محمود دولت آبادی، کلیدر، در ده جلد و 2836 صفحه در رتبه دوم قرار دارند.

کتاب دوم به واسطه حجیم و طولانی بودنش حتی برای کسانی که آن را نخوانده‎‌اند نیز مشهور است و دولت‌آبادی را اغلب به نام آن می‎‌شناسند. شاید پر بیراه نباشد که بگوییم در ذهن و خاطره ما فارسی‎‌زبانان کلیدر یعنی دولت‌آبادی و دولت‌آبادی یعنی کلیدر.

پس دور از انتظار هم نیست که در سالروز تولد این نویسنده شهیر ایرانی به معروف‎‌ترین اثرش، کلیدر نگاهی بیندازیم.

زادروز محمود دولت آبادی

محمود دولت‌آبادی کتاب ده جلدی کلیدر را بر اساس داستانی واقعی نوشته و آن را با خیال رنگ‎‌آمیزی کرده است.

البته بنا بر روایاتی از مردم نیشابور، سبزوار و مشهد داستان دولت‌آبادی با واقعیت فرسنگ‎‌ها فاصله دارد اما چیزی که برای ما روشن است این است که نویسنده دنیای داستانش را از دنیای واقعی مردم روستایی و عشایر ایران در دهه 1320 وام گرفته است.

این رمان ماجرای گل‎‌محمدی است که دل‎‌باخته مارال، یکی از اقوام خود، شده است. اما بین گل‎‌محمد و وصل مارال مشکلات بسیار زیادی قرار گرفته است. چراکه عشق در آغاز آسان به نظر می‎‌آید اما خالی از مشکل نیست.

در این کتاب داستان عشق گل‎‌محمد و مارال دریایی است که از آن رودهای بسیاری منشعب می‎‌شود و این رودهای کوچک و بزرگ سرتاسر داستان را در برمی‎‌گیرند.

اما کلیدر چیست؟ یا بهتر آن که بپرسیم کجاست؟ کلیدر نام کوهی است در شرق ایران، بین نیشابور، قوچان و سبزوار و داستان‎‌های پرپیچ و خم و پر سوز و گداز کلیدر در حوالی همین کوه اتفاق می‎‌افتد.

این مسئله که شخص نویسنده از بومیان این منطقه محسوب می‌شود نیز ضامن این مسئله است که نویسنده تصویر بسیار شفاف و دقیقی از منطقه، مردم آن و نوع رفتار و گفتار آن‎‌ها ترسیم کرده است.

در یک خط کلیدر داستان ماست. مردمی که هیچ‎‌گاه بدون رنج از پیچ و خم تاریخ نگذشته‎‌ایم و در بین تمام این مصیبت‎‌ها عاشق شده‎‌ایم، برای لقمه‎‌ای نان زحمت کشیده‎‌ایم و در راه آزادی و زندگی با عزت کوشیده‎‌ایم.

کتاب کلیدر اثر داستانی بلند و خواندنی

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل