گلونی

هنر مانوی و بررسی آثار آن در طول تاریخ

هنر مانوی و بررسی آثار آن در طول تاریخ

هنر مانوی و بررسی آثار آن در طول تاریخ

هنر مانوی و بررسی آثار آن در طول تاریخ

به گزارش گلونی مانی را به آیین جدید که در روزگار باستان به وجود آورد، می‌شناسیم. دین مانی با وجود بحث‌های سیاسی و مذهبی که به  راه انداخت، روی دیگری هم داشت و آن هم هنر بود.

مانی در سده سوم میلادی خود را به عنوان پیامبر به گستره وسیعی از مردم معرفی کرد. این  مردم جغرافیایی شامل چین تا فرانسه را در بر می‌گرفتند.

مانی در کنار چهره پیامبرانه خود چهره‌ای هنرمند هم داشت. این ویژگی او در بین متخصصان بسیار برجسته شمرده شده و به بررسی‌های آن‌ها کمک‌های شایانی کرده است.

از جمله آثار هنری مانوی ها می‌توان به نقاشی‌ها، ابریشم‌نگاره‌ها، دیوارنگاره‌ها، دست‌نوشته‌ها، کتاب‌های تذهیب شده و غیره اشاره کرد که سال‌های سال مدفون بودند و در قرن بیستم در تورفان چین کشف شده‌ و  بعد به برلین برده شدند.

این آثار هنری شامل ۴ بخش می‌شود: دیوارنگاره‌ها که بیشتر به دیوارهای معابد مربوطند. نگاره‌ها مینیاتوری که بیشتر روی کاغذ، چرم و ابریشم نقش بسته‌اند و نقش ایزدان هندو، نوازندگان، بودا، بانوان و جشن سالانه عروج مانی در آن‌ها دیده می‌شود.

ابریشم‌نگاره‌ها همراه با تصاویری از خدایان و در آخر، دست‌نوشته‌ها و کتاب‌ها که شامل کتب مانوی، طومارها، جلدهای چرمی، کتاب‌های کاغدی و چرمی به زبان‌های پارتی، فارسی، ایغوری، سغدی و چینی.

گفتیم این آثار غالبا از تورفان چین به دست آمده است. این منطقه به چند شهر تقسیم می‌شود. یکی از آن‌ها خوچو بوده که پایتخت ترکان اویغور دانسته شده است و معابد مانوی در آن واقع شده بودند.

شهر بعدی یارخوتو نام داشته که علاوه بر دیرها و معابد مانوی، دست‌نوشته‌های چینی، ترکی و مانوی نیز در آن کشف شده‌اند.

اخیرا نیز بیشتر از ۷۰ غار در ناحیه تورفان کشف شده‌اند که مطمئنا به شناخت مانویت کمک‌ها فراوانی خواهند کرد.

با کیش مانوی بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل