آتش چگونه در جنگل شعله‌ور می‌شود

آتش چگونه در جنگل شعله‌ور می‌شود

به گزارش گلونی شناسایی منابع ایجاد آتش‌سوزی بیشتر از این جهت اهمیت و ضرورت دارد که در طرح‎‌های پیشگیری از آتش‎‌سوزی بتوان تدابیری متناسب با نوع عامل و منبع ایجاد آن اتخاذ کرد.

به‎‌ طور کلی، منابع ایجاد آتش‎‌سوزی را می‎‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول شامل منابع طبیعی است که در آن انسان نقش اصلی را به عهده دارد و دسته دوم منابعی است که منشا طبیعی دارند.

وقوع آتش‎‌سوزی‎‌هایی که انسان عامل اصلی ایجاد آن‎‌هاست ناشی از غفلت و بی‎‌احتیاطی و یا سوءنیت و بدخواهی انسان است.

آتش‎‌سوزی‎‌های ناشی از غفلت و بی‎‌احتیاطی انسان:

-گاهی معتادان به دخانیات، ته‎‌سیگار یا کبریت مشتعل خود را بدون آنکه کاملا خاموش سازند به زمین می‎‌ریزند که موجب بروز حریق می‎‌شود.

-چوپانان، تبرداران، هیزم‎‌شکن‎‌ها و همه کسانی که به قصد تفرج به جنگل می‎‌روند برای گرم کردن خود یا پختن غذا مبادرت به افروختن آتش می‎‌نمایند، اما چون پس از رفع نیاز، آن را به‎‌ خوبی خاموش نمی‎‌کنند آتش به مواد سوختنی مجاور سرایت می‌کند.

-گاهی زغال‎‌گیرها، کوره ‎‌زغال را به حال خود رها می‎‌سازند که احیانا از آن‎‌ها شراره‎‌هایی خارج می‎‌شود و موجب اشتعال مواد سوختنی جنگل می‎‌گردد.

-گاهی در نتیجه تیراندازی کسانی که به شکار می‎‌روند حریقی به وقوع می‎‌پیوندد.

– خروج گاز سوزان یا زغال‎‌سنگ گداخته از کوره لوکوموتیوهای زغالی نیز، در نقاطی که هنوز از این گونه وسایط نقلیه استفاده می‎‌شود، گاهی منبع ایجاد حریق‎‌های ناشی از بی‎‌احتیاطی و غفلت انسان است.

آتش چگونه در جنگل شعله ور می‌شود

حریق‎‌های عمدی:

-حریق‎‌هایی که انسان به قصد گریزاندن دام‎‌های غیر اهلی به وجود می‎‌آورد (در آفریقا هر ساله وسعت زیادی از جنگل‎‌ به همین منظور دستخوش حریق عمدی می‎‌شود و تبدیل به ساوان می‎‌گردد.) یا حریق‎‌هایی که برای کمک به زادآوری جنگل از گونه معینی به دست انسان ایجاد می‎‌شود.

-حریق‎‌هایی که برای تولید علوفه بیشتر یا به قصد تبدیل جنگل به کشتزار صورت می‎‌گیرد.

-حریق‎‌هایی که انتقام‎‌جویی محرک انسان در ایجاد آن است.

-حریق‎‌هایی که ناشی از رسوم و عادات و آداب قبایل و ساکنان محلی است. برخی قبایل در برگزاری آیین زناشویی قسمتی از جنگل را آتش می‎‌زنند.

اما حریق‎‌هایی که منشا طبیعی دارند از منابعی همچون آذرخش، ته بطری یا یک تکه شیشه و حتی قطره آب، که مانند عدسی نور خورشید را متمرکز می‎‌کند و نیز از اشتعال مواد آلی جنگل بر اثر حرارت ناشی از تخمیر طبیعی این مواد به وجود می‎‌آید.

فواید آتش سوزی جنگل و تاثیر آن بر اکوسیستم

پایان پیام

گردآورنده: لیلا دباغ

منابع:

  1. جزیره­‌ای، محمدحسین (۱۳۸۹) – نگهداشت جنگل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. جزیره‌­ای، محمدحسین (۱۳۳۸) – حمایت جنگل، چاپ مهر ایران، تهران.
  3. ساعی، کریم (۱۳۲۷) – جنگل­‌شناسی، جلد اول، انتشارات دانشگاه تهران، شماره ۳۲.

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238789 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238789
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات