چرا باید آثار چارلز دیکنز را خواند و برای آن ارزش قائل شد؟

چرا باید آثار چارلز دیکنز را خواند و برای آن ارزش قائل شد؟

به گزارش گلونی خواندن موثر راهی به سوی نوشتن بهتر است. در این قاعده خواندن کلاسیک‌ها بر همه چیز ارجحیت دارد.

درست همان‌طور که یک شاعر برای سرودن شعرش ابتدا باید قالب‌ها، وزن‌ها و بحور شعری را بسیار خوب بداند و با کار شعرای کلاسیک آشنا باشد، یک نویسنده هم باید آثار کلاسیک را بهتر از هر متن دیگری بداند و خوانده باشد. برای این کار آثار چارلز دیکنز نمونه‌های مناسبی‌اند.

دیکنز در داستان‌های خود دست به خلق شخصیت‌هایی زد که با وجود گذشت این همه سال، هنوز که هنوزه، شهرت خود را حفظ کرده‌اند.

این نویسنده با قرار دادن اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در کنارهم، خلق روابط و موقعیت‌های رازآلود و غمگین خوانندگانش را مجذوب و شیفته خود می‌کرد.

در ابتدا داستان‌ها و آثار چارلز دیکنز به صورت سریالی در هر شماره از مجله منتشر می‌شدند. تعلیق‌های پایانی هر شماره از مجله باعث شد، خوانندگان بیشتری به آن جلب شوند و عطش هر کدام از آن‌ها برای شماره بعد بیش‌تر شود و همزمان با آن شهرت دیکنز هم روز به روز بیش‌تر شود.

اما این کافی نبود. چراکه خوانندگان حاضر نبودند از داستان‌های دیکنز دل بکنند. پس نوبت به چاپ این داستان‌ها در قالب کتاب رسید.

یکی دیگر از ویژگی‌های دیکنز که موجب شهرت او شد، طنز درون شخصیت‌های او بود. این شخصیت‌ها بی‌حاصلی یک‌سری از رفتارهای انسانی را نشان می‌دهند و اکثرا نام ‌آن‌ها مشخص می‌کند، با چه شخصیتی و از چه طبقه اجتماعی رو‌به‌رو هستیم.

دیکنز با قرار دادن شخصیت‌ها در یک موقعیت سخت و بغرنج جامعه دوران ویکتوریایی را به چالش می‌کشید.

او برای به چالش کشیدن جامعه داستان را به کارخانه‌ها و خیابان‌های محله‌های غیر مرفه می‌برد تا قصه مردمی را بگوید که برای سایرین نامرئی‌ بودند؛ قصه کودکان یتیم، زندانیان و فقرا.

با این که مدت زمان زیادی که از مرگ دیکنز گذشته است، او همچنان محبوب باقی مانده و آثار سینمایی و ادبی زیادی حول محور او و کتاب‌هایش خلق می‌شوند و صفت دیکنزی امروزه اوضاع سخت کار و زندگی را برای ما تداعی می‌کند و وقتی به یک رمان صفت دیکنزی می‌دهیم، یعنی ارزش زیادی برای آن قائل بوده‌ایم.

با آثار چارلز دیکنز آشنا شوید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241105 ساعت خبر : 12:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241105
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات