نقش رسانه در تقویت پیوندهای اجتماعی ایران و افغانستان

نقش رسانه در تقویت پیوندهای اجتماعی ایران و افغانستان

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در افتتاحیه نخستین همایش پیوندهای ایران و افغانستان

به گزارش گلونی در نخستین همایش «پیوندهای ایران و افغانستان: نقش رسانه‌ها در پیوندهای اجتماعی» دکتر سید جلال‌ دهقانی فیروزآبادی از پیوندهای اجتماعی ایران و افغانستان و نقش رسانه‌ها در این تقویت این پیوندها گفتند.

سید جلال‌ دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌ طباطبایی گفت: «در خصوص پیوندهای میان و افغانستان توضیحی لازم نیست. بین دو کشور ایران و افغانستان پیوند عمیقی وجود دارد که به مواردی از آن در خصوص دینی، اقتصادی، اجتماعی و … می‌توان اشاره کرد.»

وی افزود: «در همایش امروز تاکید بر ابعاد اجتماعی این کشورهاست. این پیوندها تاریخی هستند اما صرف وجودشان کافی نیست بلکه تداوم این پیوندها لازم است تا توسعه، ترویج و تکامل پیدا کند.»

وی توضیح داد: «در طول تاریخ گاهی پیوندهایی خودجوش یا برنامه‌ریزی شده ایجاد شده است. یکی از حوزه‌ها برای این برنامه‌ریزی در حوزه آکادمیک است که در دانشگاه علامه طباطبایی برای حفظ این پیوندها تلاش شده است.»

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: «مفهوم موضوع دوم، پیوندهای اجتماعی است. بر اساس مقالاتی که فهرستش در پوستر همایش است، پیوندهای اجتماعی را می‌توان به دو صورت تعریف کرد. یکی از آن‌ها پیوندهای اجتماعی به معنای عام است که باید نقش گسترده رسانه‌ها را در آن بررسی کرد.

در این معنا به عنوان نمونه، پیوندهای ژئوپولیتیکی نیز می‌توان اشاره کرد؛ گاهی ما اجتماعی را به معنای خاص‌تر به کار می‌بریم، یعنی اموری که به طور خاص و غیردولتی در جامعه وجود دارد. در این میان، امر سیاسی به معنای دولت ممکن است مورد بحث قرار نگیرد.»

تقویت پیوندهای اجتماعی ایران و افغانستان

وی اضافه کرد: «نقش رسانه‌ها در پیوندهای اجتماعی خصوصا به معنای عام، چه می‌تواند باشد؟ در پاسخ باید گفت که در ابتدا، بررسی پیوندهای اجتماعی دو ملت است. به این معنا که معناسازی و معنابخشی‌اش یک امر اجتماعی است. بنابراین یکی از کارکردهای رسانه، برسازی اجتماعی است؛

دوم، کارکرد بازنمایی پیوندهای اجتماعی است. اگر واقعیت‌های اجتماعی وجود داشته باشد، رسانه بازنمایی می‌کند؛

سوم بازیابی پیوندهای اجتماعی است و بازسازی پیوندها نیاز است؛ نقش دیگر، بازاندیشی است که تامل و تفکر در این پیوندها، گاها بازاندیشی انتقادی است.»

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: «گاهی نیز نیاز به بازتعریف و در نهایت بازتولید این پیوندها است. رسانه در این میان، از مهم‌ترین نقش‌ها در بازتولید پیوندهای اجتماعی را دارد.»

معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبایی سخنان خود را این‌گونه به پایان رساند:

«رسانه برای تقویت پیوندهای اجتماعی، باید تمام افکار جامعه را پوشش دهد، نه یک‌سری افکار و سلایق خاص. در نهایت با توجه به این که شاهد ظهور انواع رسانه‌ها هستیم، ضرورت دارد که میان پیوندهای اجتماعی میان دو کشور، حداکثر استفاده را از رسانه‌ها داشته باشیم.»

پایان پیام

کد خبر : 239813 ساعت خبر : 10:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239813
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات