کارگاه مقدمه ای بر ادیان پیش از اسلام برگزار می‌شود

کارگاه مقدمه ای بر ادیان پیش از اسلام برگزار می‌شود

به گزارش گلونی دوره ۶ جلسه‌ای مقدمه‌ای بر ادیان پیش از اسلام، با تدریس کامران کشیری برگزار می‌شود.

از ادیان ایران باستان، معمولا کیش زردشتی را می‌شناسند.

دینی که با تفسیر جهان به میدان نبردِ نیروهای نیک و بد، بر باورهای پس از خود در کل جهان، تاثیر ژرفی گذاشت. اما همین کیش زردشتی از آغازِ پدیدار شدن تا تبدیل شدن به کیش رسمی حکومت ساسانی، در مناطق مختلفی گسترش یافت، متحول شد و مراحل گوناگونی را از سر گذراند.

با وجود تعصب موبدان دوره ساسانی در نگهداری دین زردشتی به شکلی که خودشان می‌خواستند، تفسیرهای متفاوتی از آن صورت می‌گرفت که در نهایت، به باورهایی همچون کیش زروانی (با تاکید فراوانش بر تقدیر) و جنبشی انقلابی همچون خیزش مزدکیان (با تاکید بر عدالت اجتماعی و تقسیم برابر ثروت) انجامید.

در همان دوران ساسانی، کیش مانوی رقیب سرسخت دین زردشتی بود. دینی که همچون کیش زردشتی جهان را میدان نبرد نیروهای خیر و شر می‌دانست، اما برخلاف آن دین جهان مادی را اهریمنی و دیوی می‌پنداشت.

از اشارات نویسندگان یونانی، رومی و حتی خود زردشتیان می‌دانیم غیر از این ادیان، باورهای متعدد دیگری هم در ایران وجود داشتند که اکنون از آنها جز اندکی نمی دانیم.

در این کارگاه به صورت مقدماتی به بررسی ادیان و باورها در ایران پیش از اسلام می‌پردازیم.

شروع دوره: ۷ شهریور ۱۴۰۰

زمان برگزاری: یکشنبه‌ها ساعت ۱۷ تا ۲۰

برای ثبت‌نام کارگاه مقدمه ای بر ادیان پیش از اسلام به این شماره پیام بدهید: 

۰۹۱۲۲۰۲۴۵۵۱

گروه چهرداد را در اینستاگرام دنبال کنید. رسالت این گروه فرهنگی فراهم بستری است تا بتواند در عرصه فرهنگ و تاریخ فرصت کافی برای تعامل بین اندیشه‌ها، بیان موضوع و تحلیل دیدگاه‌های افراد متخصص از زوایای گوناگون در اختیار افراد علاقه‌مند قرار دهد.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241777 ساعت خبر : 4:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241777
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات