بدون تاریخ بدون امضا؛ قصه ای حقیقی اما تلخ و گزنده

بدون تاریخ بدون امضا؛ قصه‌ای حقیقی اما تلخ و گزنده

توجه کنید که خطر لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی زندگی روال آرام خود را طی می‌کند تا وقتی حادثه‌ای درست در میان آن به وقوع می‌پیوندد و تمام معادلات از پیش تعیین‌شده را با دستان قدرتمند خود به هم می‌ریزد.

اما اینکه در این میان چه کسی زندگی‌ طوفان‌زده‌اش از پرتگاه حوادث جان سالم به در می‌برد و یا به سمت نابودی سقوط می‌کند، خود سوال مهمی است که شرایط زندگی هر فرد، در تعیین آن نقش بسزایی دارد.

بدون تاریخ بدون امضا داستان یکی از همین اتفاقات غیرمترقبه است که کلاف چند زندگی را در هم می‌پیچد.

بدون تاریخ بدون امضا فیلمی به کارگردانی وحید جلیلوند، نویسندگی علی زرنگار و وحید جلیلوند و محصول سال ۱۳۹۵ است که در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۹ انتخاب شد.

وحید جلیلوند کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر سینما، صداپیشه و هنرپیشه اهل ایران است که اولین فیلم سینمایی بلند او با نام چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسیده است.

بدون تاریخ بدون امضا

داستان فیلم با تصادف کاوه نریمان، دکتر پزشکی قانونی شهر آغاز می‌شود و از همین نقطه تمام صحنه‌های بعدی فیلم به این اتفاق سنجاق شده و حوادث آینده را رقم می‌زند.

بدون تاریخ بدون امضا فیلمی سیاه است که در آن زندگی خانواده‌ای فقیر به تصویر کشیده شده است که از زور بدبختی و فلاکت، ناخواسته خود تیشه به ریشه خانواده می‌زنند و عذاب وجدانی همیشگی گریبانگیر زندگی‌شان می‌شود.

در این فیلم ما با دو سطح زندگی روبرو هستیم. یکی خانواده دکتر نریمان (امیر آقایی) که خود و همسرش هر دو پزشک هستند، و دیگری خانواده موسی خانرودی (نوید محمدزاده) که از طبقه ضعیف جامعه محسوب می‌شوند. هر دو این خانواده‌ها پای زندگی‌شان در باتلاق عذاب وجدانی کشنده گیر کرده است اما هر یک برای فرار از این عذاب، متفاوت با دیگری عمل می‌کند.

در واقع جلیلوند در همان صحنه‌های ابتدایی و با دست‌مایه قرار دادن مرگ یک پسر بچه، درصدد به تصویر کشیدن تفاوت رویارویی دو فرد از دو قشر متفاوت جامعه است (موسی خانرودی و دکتر نریمان) تا نشان دهد فقر اقتصادی بر تمام جنبه‌های زندگی موثر است و گاهی حتی به جنایات عمد و غیر عمد زیادی نیز منجر می‌شود.

با وجود پر مایه بودن فیلمنامه اما جای پرداختن به موضوعات فرعی که بتواند ذهن مخاطب را علاوه بر سوال اصلی فیلم (علت مرگ پسر بچه) به خود مشغول کند، خالی است. مثلا اگر به زندگی شخصی هر یک از این دو خانواده و مسائل درون خانوادگی‌شان اشاره‌هایی می‌شد، در مقابل نیز کشش داستان در جذب بیننده فزونی می‌یافت.

علاوه بر این نیز علت وجود برخی از موارد در فیلم تا آخر داستان مشخص نمی‌شود. مثلا حضور پدر مریض دکتر نریمان در منزل او یا نقش زندگی جدا از هم دکتر نریمان و همسرش، در سیر فیلمنامه و کمک به گره داستان، در این فیلم فاقد محل به نظر می‌رسد.

با این‌حال بدون تاریخ بدون امضا فیلمی هدفمند است که از دغدغه اجتماعی فیلمساز ‌آن برای نشان دادن حقایق این چنینی در اجتماع حکایت می‌کند که شاید خیلی از ما و مسئولین، عمدا و یا سهوا بر روی آن‌ها چشم بسته‌ایم!

فیلم بدون تاریخ بدون امضا را در فیلیمو ببینید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

 پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238300 ساعت خبر : 2:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238300
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات