حمایت کاربران ایرانی در حادثه حمله به دانشگاه کابل

حمایت کاربران ایرانی در حادثه حمله به دانشگاه کابل

ارائه‌ دکتر فیصل کریمی پژوهشگر و استاد دانشگاه هرات در نشست همایش پیوندهای ایران و افغانستان

به گزارش گلونی نخستین نشست همایش «پیوندهای ایران و افغانستان: نقش رسانه‌ها در پیوندهای اجتماعی» با محوریت «بازنمایی رسانه‌ای روابط دو همسایه» برگزار شد.

در این نشست دکتر فیصل کریمی مقاله‌ خود با عنوان «جان پدرکجاستی: مطالعه چگونگی واکنش کاربران ایرانی توییتر به حمله تروریستی در دانشگاه کابل» را ارائه دادند.

فیصل کریمی پژوهشگر و استاد دانشگاه هرات در نشست «بازنمایی رسانه‌ای روابط دو همسایه» گفت: «امروزه ابزاری مانند توییتر، ابزاری قدرتمند در حوزه مدیریت بحران است. دو دلیل عمده برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای حمایت اجتماعی وجود دارد. اول، به دلیل عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی و اندک بودن هزینه ارسال پیام‌های هدایتی است و دوم، ناشناس ماندن کاربران در ارسال پیام است.»

این استاد دانشگاه هرات افزود: «این پژوهش دو هدف عمده دارد که اولی شناسایی گروه‌های حمایتی و دوم، تعیین میزان حمایت کاربران است. باید دید که کدام گونه از اخبار در این هشتگ “جان پدر کجاستی؟” استفاده شده است.»

وی ادامه داد: «در روند حمایت اجتماعی، امکان ایجاد پیوندهای عاطفی، مالی و خبری را دربرمی‌گیرد. در ابن مورد، پژوهشگران اذعان کردند که حمایت اجتماعی به عنوان یک سپر عمل کرد و اغلب مثبت هستند. حمایت اجتماعی را باید از روی نظر حمایت اجتماعی بررسی کرد. طبق این نظریه، منابع حمایت اجتماعی افرادی هستند که در این گروه قرار دارند.»

حمایت کاربران ایرانی در حادثه حمله به دانشگاه کابل

کریمی بیان کرد: «بخش مهمی از پژوهش‌ها با ظهور اینترنت، به صورت آنلاین برای همدردی با گروه‌های اجتماعی انجام می‌شود. افراد نیز برای دریافت حمایت‌های اجتماعی به رسانه‌های اجتماعی می‌پیوندند. افراد همچنین برای دریافت اخبار نیز از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.»

وی اظهار کرد: «برای پاسخ به پرسش‌های پژوهش، از پژوهش تحلیل محتوا استفاده کرده‌ام. برای استخراج داده‌ها پژوهش، از سیستم نیوزباکس استفاده شد و طی این بازه زمانی، توییت‌های بسیاری بررسی شد. در نهایت حدود ۷ هزار توییت خالص استفاده شد.

از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در نهایت حدود هزار توییت مورد تحلیل قرار گرفتند. از ترکیب تحلیل‌های قیاسی و استقرایی برای تحلیل این پژوهش استفاده شد.»

وی ادامه داد: «یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سه نوع حمایت در آن وجود دارد. اول حمایت عاطفی بود، دوم حمایت اطلاعاتی و در نهایت حمایت عقیدتی.»

وی اضافه کرد: «در دسته‌بندی حمایت عاطفی را با سه روش انجام دادند. از طریق ادای احترام، اظهار اندوه و در نهایت اظهار همدردی بود؛ در حمایت عقیدتی، دعا و نیایش و ارزش‌های دینی بوده است؛ در بخش اندکی از توییت‌ها حمایت اجتماعی وجود نداشت که سه درصد بوده و به نهادهای مختلف ابراز خشم کرده‌اند.»

پایان پیام

کد خبر : 239823 ساعت خبر : 11:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239823
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات