خشونت تلویزیونی در بینندگان تاثیر منفی دارد؟

خشونت تلویزیونی در بینندگان تاثیر منفی دارد؟

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه، روزنامه‌نگار و از متخصصان و مترجمان ایرانیِ دانش ارتباطات، درباره روش تحقیق در کانال خود نوشت:

در علوم ارتباطات همیشه این پرسش مطرح بوده است که «آیا خشونت تلویزیونی ( بازنمایی خشونت در تلویزیون) در بینندگان تاثیر منفی دارد؟».

در روش‌های علوم پزشکی هیچ‌وقت درباره این امر تحقیقی صورت نمی‌گیرد.

بی‌معنی است تجهیزاتی به تلویزیون وصل کنیم و صدای تلویزیون را اندازه بگیریم و باز هم بی‌معنی است تلاش کنیم سطح پتاسیم تلویزیون را تعیین کنیم یا سطح پتاسیم خون بیننده را به دست آوریم چون بازنمایی خشونت در تلویزیون موجب تغییر پتاسیم در خون نمی‌شود.

دانشمندان ارتباطات برای آزمودن این که آیا گیرندگانِ پیام با دیدن یک فیلم خشنْ پرخاشگر می‌شوند یا نه از بیماران خود سوال می‌کنند، رفتار آنها را حین دریافت پیام یا پس از آن مشاهده و در چارچوب یک آزمون علمیِ جامعه‌شناختی بررسی می‌کنند و محتوای رسانه‌ها را با تحلیل محتوا تبیین می‌کنند.

پس هر علمی فهرستی از روش‌های‌تحقیق دارد که برای کار در حوزه‌ی آن علم ضروری‌اند. بدون آگاهی از روش‌های تحقیق هر رشته، نه می‌توان نتایج مطلوب را فهمید نه آن‌ها را ارزیابی کرد. روش تحقیق را باید مانند یک زبان خارجی آموخت و بر آن اشراف یافت.

منبع:

  • کتاب درآمدی بر روش‌های تحقیق تجربی در ارتباطات
  • نویسندگان: الکساندر هاس، فریدریکه کوشل، هانس‌برند بروزیوس

این کتاب را از طریق این لینک آنلاین بخوانید

درباره آموزش روزنامه نگاری بیشتر بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238591 ساعت خبر : 12:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238591
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات