خشکسالی شدیدتر می‌شود؛ گرمترین جهان در ۲۰۰۰ سال گذشته

هشدار IPCC درمورد گرمای بی‌سابقه کره زمین

خشکسالی شدیدتر در راه است؛ گرمترین جهان در ۲۰۰۰ سال گذشته

هشدار IPCC درمورد گرمای بی‌سابقه کره زمین

  • این گزارش را ۲۳۴ دانشمند از ۶۶ کشور تهیه کرده‌اند
  • با ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم شدن کره زمین، امواج گرما افزایش می‌یابند
  • برخی از جنبه‌های تغییرات آب و هوایی ممکن است شدیدتر بروز کند
  • روند قعلی تا قرن‌ها و هزاره‌های پیش رو برگشت ناپذیر خواهند بود

به گزارش گلونی و بر اساس جدیدترین گزارش هیئت بین دولی تغییرات آب و هوا (IPCC)، که روز دوشنبه ۱۸ مرداد منتشر شده است، تغییرات آب و هوایی گسترده، سریع و در حال تشدید است و برخی از روندها در حال حاضر، حداقل در دوره زمانی فعلی، برگشت‌ناپذیر هستند.

تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی در حال حاضر بسیاری از سیستم‌های آب و هوایی و اقلیمی در تمام مناطق در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

دانشمندان همچنین تغییراتی را در کل سیستم آب و هوایی زمین مشاهده کرده‌اند: در جو، در اقیانوس‌ها، یخ پاره‌ها (یخ‌های شناور) و در خشکی.

در این گزارش هشدار داده شده است که بسیاری از این تغییرات بی‌سابقه است و برخی از تغییرات در حال حاضر در حال وقوع است، در حالی که برخی دیگر – مانند افزایش ادامه‌دار سطح آب دریا- تا قرن‌ها و هزاره‌های پیش رو برگشت ناپذیر خواهند بود.

به گفته کارشناسان IPCC، هنوز زمان برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی وجود دارد.

کاهش شدید و مداوم انتشار دی اکسید کربن (CO2) و دیگر گازهای گلخانه‌ای می‌تواند به سرعت کیفیت هوا را بهبود بخشد و در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده دمای جهان می‌تواند تثبیت شود.

کد قرمز برای بشریت و خشکسالی شدیدتر 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید: گزارش این کار گروه چیزی جز کد قرمز برای بشریت نیست. زنگ هشدارها کر کننده هستند و شواهد غیرقابل انکار است.

بر اساس توافق پاریس کشورها تعهد داده‌اند تا افزایش دما به ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از سطوح پیشاصنعتی محدود شود.

اما به گفته گوترش آستانه مورد توافق بین‌المللی ۱.۵ درجه بالاتر از سطوح گرمایش جهانی قبل از صنعتی شدن، به طرز خطرناکی نزدیک است. ما در معرض خطر قریب‌الوقوع برای رسیدن به ۱.۵ درجه در کوتاه مدت هستیم.

تنها راه جلوگیری از فراتر رفتن از این آستانه، این است که فورا تلاش‌های خود را افزایش دهیم و بلندپروازانه‌ترین مسیر را دنبال کنیم.

ما اکنون باید قاطعانه عمل کنیم تا [توافق] ۱.۵ درجه را زنده نگه داریم.

رئیس سازمان ملل متحد در واکنش به این گزارش گفت که راه‌حل‌ها روشن است. اگر ما با هم‌بستگی و شجاعت به این بحران پاسخ دهیم، اقتصاد فراگیر و سبز، رفاه، هوای پاک و سلامت بهتر برای همه امکان پذیر است.

وی افزود: پیش از کنفرانس مهم آب و هوا COP26 در گلاسکو در ماه نوامبر، همه کشورها – به ویژه اقتصادهای پیشرفته G20 – باید به ائتلاف عدم تولید گازهای گلخانه‌ای بپیوندند و وعده های خود در مورد کاهش سرعت و معکوس کردن روند گرمایش جهانی تقویت کنند.

دخالت انسانی و تغییرات اقلیمی

این گزارش که توسط ۲۳۴ دانشمند از ۶۶ کشور تهیه شده است، نشان می‌دهد که نفوذ بشر آب و هوا را با چنان سرعتی گرم کرده است که حداقل در ۲۰۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در سال ۲۰۱۹، غلظت CO2 اتمسفر بیش از هر زمان در حداقل ۲ میلیون سال گذشته بود و غلظت متان و اکسید نیتروژن بیشتر از هر زمان دیگری در ۸۰۰ هزار سال گذشته بود.

دمای سطح زمین از سال ۱۹۷۰ سریع‌تر از هر دوره ۵۰ ساله دیگر در حداقل ۲۰۰۰ سال گذشته افزایش یافته است.

به عنوان مثال، دمای هوا در آخرین دهه (۲۰۱۱-۲۰۲۰) از آخرین دوره گرم چند سده‌ای، حدود ۶۵۰۰ سال پیش، فراتر رفته است.

در همین حال، میانگین سطح دریا در جهان از سال ۱۹۰۰ سریعتر از تمام قرون قبلی در حداقل ۳۰۰۰ سال گذشته افزایش یافته است.

این سند نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی مسئول حدود افزایش ۱.۱ درجه‌ای زمین بین سال‌های ۱۹۰۰-۱۸۵۰ است و دریافته است که به طور متوسط ​​در ۲۰ سال آینده، درجه حرارت جهانی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد یا بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود.

زمان رو به اتمام است

دانشمندان IPCC هشدار می‌دهند که در طول قرن بیست و یکم دمای کره زمین تا ۲ درجه سانتی‌گراد بیشتر خواهد شد.

اگر کاهش سریع CO2 و سایر گازهای گلخانه‌ای در دهه‌های آینده رخ ندهد، دستیابی به اهداف توافقنامه ۲۰۱۵ پاریس دور از دسترس خواهد بود.

دانشمندان همچنین اشاره می‌کنند که شواهدی از تغییرات مشاهده شده در افزایش شدید گرما، بارش‌های سنگین، خشکسالی شدیدتر و سیکلون‌های گرمسیری و ارتباط آنها با دخالت انسان، تقویت شده است.

آنها افزودند که بسیاری از تغییرات در سیستم آب و هوا در ارتباط مستقیم با افزایش گرمایش جهانی هستند و شدیدتر می‌شوند.

این شامل افزایش دفعات و شدت موج‌های گرما، موج‌های گرمای دریایی، بارش‌های سنگین، خشکسالی‌های کشاورزی و زیست محیطی در برخی مناطق؛ سیکلون‌های شدید گرمسیری؛ و همچنین کاهش در یخ دریای قطب شمال، پوشش برف و خاک منجمد می‌شود.

کارشناسان IPCC پیش‌بینی می‌کنند که در دهه‌های آینده تغییرات آب و هوایی در تمام مناطق افزایش می‌یابد. با ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم شدن کره زمین، امواج گرما افزایش می‌یابند، فصل‌های گرم طولانی‌تر و فصل‌های سرد کوتاه‌تر خواهند شد.

‌Warming Stripes for GLOBE from 1850-2020

خشکسالی شدیدتر در راه است

با افزایش ۲ درجه ای دمای هوا، شدت حرارت احتمال دارد به آستانه تحمل بحرانی برای کشاورزی و سلامت برسد.

اما موضوع فقط افزایش درجه حرارت نیست. به عنوان مثال، تغییرات اقلیمی، تولید طبیعی آب را تشدید می‌کند و بر چرخه آبی تاثیر می‌گذارد.

این تغییرات باعث افزایش بارش شدید و سیل، و همچنین خشکسالی شدیدتر در بسیاری از مناطق می‌شود.

‌همچنین بر روی الگوهای بارندگی تاثیر می‌گذارد. در عرض‌های بالا، احتمالا بارش افزایش می‌یابد، در حالی که پیش‌بینی شده است که بارش در بخش‌های بزرگی از مناطق نیمه گرمسیری کاهش یابد.

همچنین انتظار می‌رود الگوهای باران های مونسون در هر منطقه دچار تغییراتی شود.

علاوه بر این، مناطق ساحلی در طول قرن بیست و یکم افزایش سطح دریا را همچنان تجربه می‌کنند، که به سیلاب‌های ساحلی مکرر و شدید در مناطق پست و فرسایش ساحلی کمک می‌کند.

تغییرات شدید سطح آب دریاها

رویدادهای شدید مرتبط با افزایش سطح دریا که قبلا هر ۱۰۰ سال اتفاق می‌افتاد، هر ساله تا پایان این قرن اتفاق می‌افتد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که گرمایش بیشتر موجب افزایش ذوب خاک منجمد و از دست دادن پوشش برف فصلی، ذوب یخچال‌ها و ورق‌های یخ و از دست دادن یخ دریای قطب شمال می‌شود.

تغییرات در اقیانوس، از جمله گرمایش، موج‌های گرمایی دریایی مکرر، اسیدی شدن اقیانوس و کاهش میزان اکسیژن، هم بر روی اکوسیستم اقیانوس و هم افرادی که به آنها متکی هستند، تأثیر می‌گذارد و در طول حداقل بقیه این قرن ادامه خواهد یافت.

کارشناسان هشدار داده‌اند که در شهرها، برخی از جنبه‌های تغییرات آب و هوایی ممکن است شدیدتر بروز کند، از جمله موج‌های گرما، سیل به علت بارش سنگین و افزایش سطح دریا در شهرهای ساحلی.

علاوه بر این، دانشمندان IPCC می‌گویند که وقایعی که وقوع آنها کمتر محتمل هستند، مانند سقوط ورق یخ یا تغییرات ناگهانی گردش اقیانوس را نمی‌توان به طور کامل رد کرد.

محدود کردن تغییرات اقلیمی و تثبیت آب و هوا نیاز به کاهش شدید، سریع و پایدار در انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به انتشار صفر CO2 دارد.

محدود کردن سایر گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های هوا، به ویژه متان، می‌تواند مزایایی هم برای سلامتی و هم آب و هوا داشته باشد.

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

کد خبر : 240034 ساعت خبر : 9:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240034
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات