گلونی

داستان های فرانتس کافکا و سیستمی که در خدمت عدالت نیست

داستان های فرانتس کافکا و سیستمی که در خدمت عدالت نیست

داستان های فرانتس کافکا و سیستمی که در خدمت عدالت نیست

داستان های فرانتس کافکا و سیستمی که در خدمت عدالت نیست

به گزارش گلونی مردی را تصور کنید که یک روز صبح، به طور ناگهان، دستگیر می‎‌شود، در حالی که نمی‎‌داند جرمش چیست، چرا باید دستگیر و مجازات شود و در یک کلام هیچ چیز درباره اتفاقی که می‎‌افتد، نمی‎‌داند. تنها می‎‌داند که بی‎‌گناه است.

به چنین حالت یا تجربه‎‌ای که یک فرد بی‎‌جهت و بدون دلیل خاصی در یک موقعیت بغرنج، نگران و مایوس‎‌کننده قرار بگیرد، موقعیتی کافکایی می‎‌گویند.

پژوهشگران این اصطلاح را از روی کتاب محاکمه کافکا انتخاب کرده‎‌اند که در آن جوزف کِی به چنین حالتی دچار می‎‌شود. یعنی یک روز ناگهانی و بی‎‌دلیل دستگیر می‎‌شود و تنها چیزی که می‎‌داند این است که گناهی مرتکب نشده است.

داستان های فرانتس کافکا

در واقع داستان‎‌های فرانتس کافکا به جنبه‎‌های راکد و پوچ بروکراسی مدرن می‎‌پردازد و این مسئله از تجربه او به عنوان مامور بیمه در اوایل قرن بیستم در پراگ ناشی می‎‌شود.

بسیاری از شخصیت‎‌های او هم کارمندان ادارات هستند که باید با موانع دست‌وپنجه نرم کنند و در راه مرتفع کردن این موانع به موقعیت‎‌هایی دچار می‎‌شوند که غیرمنطقی و گیج‎‌کننده است و مسیر این کارمندان به سوی موفقیت مسدود می‎‌شود.

داستان‎‌های تراژدی-کمدی کافکا به نوعی حکم افسانه‎‌های دوران مدرن و صنعتی بشر را دارند. البته تنها فضای خشک و مستبدانه محیط کار الهام‎‌بخش کافکا نبوده و بعضی از کشمش‎‌های شخصیت‎‌های داستانی او از کشمکش‎‌های درونی شخص فرانتس کافکا ناشی می‎‌شده است.

ما در داستان‎‌های او به چیزی فراتر از نظام بیهوده بروکراسی برمی‎‌خوریم. او سیستمی را به تصویر می‎‌کشد که بر خلاف آن چه که باید باشد در خدمت عدالت نیست و تنها به دنبال حفظ و بقای خود است. در این سیستم حتی صاحب منصبان و قدرت‎‌داران هم در یک دور باطل قرار دارند.  این همان چیزی است که سال‎‌ها بعد از کافکا، هانا آرنت آن را استبداد بدون مستبد خواند.

کافکا از یک سو پوچی نظام بروکراسی را به ما نشان می‎‌دهد و از طرفی دیگر ما را متوجه نقص‎‌های درونی خودمان می‎‌کند و به ما می‎‌گوید ما در دنیایی زندگی می‎‌کنیم که آن را می‎‌سازیم و قدرت آن را داریم تا این دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنیم و این ویژگی کافکا یا کافکایی بودن است.

درباره فرانتس کافکا بیشتر بدانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل