دودکش دو تا اینجا داستان تازه ای ندارد

دودکش دو تا اینجا داستان تازه‌ای ندارد

به گزارش گلونی دودکش دو، با همین آدم‌های داستانش، برای نخستین بار در رمضان سال نود و دو از شبکه اول تلویزیون و به کارگردانی محمد حسین لطیفی و با همین نام پخش شد.

دوره دوم این مجموعه با عنوان پادری و با همان شخصیت‌های اصلی و اندکی افزون‌تر همچنان مخاطب را جذب کرد.

چندی پیش خبر پخش پادری دو به کارگردانی برزو نیک‌نژاد رسانه‌ای شد و سرانجام به تلویزیون آمد. سریالی که تلاش دارد ادامه همان فضا و آدم‌ها باشد اما در این راه تا کنون ناموفق بوده است.

دلایل خوب نبودن دودکش دو

دودکش دو، فضا و رویداد تازه‌ای را به بیننده نمی‌دهد. از طرفی آنچه در دوره‌های قبل به عنوان نقاط قوت اثر بوده را خدشه‌دار و بی‌مزه می‌کند. مشخصه‌هایی از قبیل تکیه‌ کلام‌ها و گره‌ها.

برای نمونه، مخاطب در گذشته، با بحران گرفتن چاه و پلمپ شدن قالیشویی مواجه شده بود. رویدادی که نویسنده برای دومین بار به آن چنگ زده و جواب نداده و کشش و نمک قبل را ندارد.

موضوع داشتن دنبال کننده اینستاگرامی و ویژگی که به شخصیت نصرت افزوده شده، جذابیت مقطعی دارد و تکرار آن، اثر معکوس می‌گذارد تا جایی که بیننده را پس می‌زند.

سریال هر آنچه دارد، وامدار دوره‌های پیشین است. هر چند نیک‌نژاد که اکنون در جایگاه کارگردان، تجربه‌ای ناموفق را سپری می‌کند، پیشتر به عنوان یکی از نویسندگان، در کنار حسن وارسته با محمد حسین لطیفی همکاری می‌کرد.

جدای از اینکه، طرح اولیه و اصلی، فضا و شخصیت‌ها با چه کسی بوده، در این دوره همه قوت‌ها به یک تکرار بی اثر و غیر کاربردی تبدیل شده‌اند.

مخاطب همچنان همراه است؟

با وجود معایب یاد شده و با در نظر گرفتن ریزش مخاطبین رادیو تلویزیون ایران، این مجموعه همچنان بیننده دارد اما طیفی که همراه هستند، با اغماض و دل بستن به شخصیت‌هایی که از ایشان خاطره دارند، فقر مجموعه خوب در تلویزیون و کمبود نشاط در داستان‌های رسانه، تماشا می‌کنند.

نقد سریال دودکش را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237898 ساعت خبر : 10:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237898
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات