رستگاری در شائوشنک و رهایی از جبر سرنوشت

رستگاری در شائوشنک و رهایی از جبر سرنوشت

توجه کنید که خطر لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی رستگاری در شائوشنک یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی فرانک دارابونت و بازی تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون محصول سال ۱۹۹۴ و توزیع شده توسط شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز است.

این فیلم براساس داستان کوتاهی از استیون کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک» ساخته شده است و در آن رابینز در نقش اندی دوفرین و فریمن در نقش الیس «رد» ردینگ بازی می‌کنند.

رستگاری در شائوشنک

این فیلم داستان بانک‌دار جوانی (اندرو) است که به جرم قتل همسر خود محکوم به حبس‌ابد در زندان ایالتی شائوشنک می‌شود و سال‌های زیادی از عمر خود را در این مکان و با هم‌زیستی با قاتلان و جانیان پشت‌سر می‌گذارد.

اندی اما با وجود محصور بودن جسم خود در این زندان، ذهن خود را آزاد برای زیستن دوباره در بیرون از حصارها نگاه می‌دارد و پس ازگذشت سال‌ها در زندان، پایانی برای خود رقم می‌زند که تصورش از ابتدا محال می‌نمود.

رستگاری در شاوشنک در حال حاضر در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb با بیش از ۲۰۰۰۰۰۰ رأی رتبه اول را به خود اختصاص داده‌ و توانسته است نظر مردم و منتقدان در سرتاسر دنیا را به خود جلب کند و حتی بسیاری از سایت‌ها و مجلات حوزه سینمایی این فیلم را بهترینِ تاریخ سینما می‌دانند.

اندی در این فیلم نماد تغییر است، نماد خو نگرفتن به جبر زندگی آن هم درست در مکانی که همه افراد آن در سیاه‌چاله خشم و نفرت درونی خویش غرق شده‌اند که حتی پس از خلاصی جسم‌شان از زندان، توانایی بازگشت به جامعه و زندگی دوباره را نخواهند داشت.

در واقع این فیلم تنها یک اثر هنری نیست بلکه خود کلاس درسی است که شخصیت‌های آن با کنش و دیالوگ‌های عمیق و فلسفی‌ خود، راه و رسم رستگاری و امید به رهایی از جهان تحمیل شده به سمت زندگی دل‌خواه را نشان می‌دهند.

 پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237299 ساعت خبر : 11:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237299
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات