روز ملی دریای کاسپین و دیدگاه نسل آینده درباره آن

روز ملی دریای کاسپین و دیدگاه نسل آینده درباره آن

به گزارش گلونی دریاچه کاسپین در ایران عزیز، حال و هوای دیگری را به شمال کشورمان بخشیده است. وجود این خط ساحلی در شمال کشور سرسبزی و رطوبت را دوچندان کرده است و چشم‌انداز زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

وسعت این دریاچه زیبا ۶۰۰ هزار و ۳۸۴ کیلومتر مربع است و به واسطه وسعت بالا، به آن دریا گفته می‌شود. طول سواحل آن به ۷۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.

کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان این دریاچه را در برگرفته‌اند و همگی از مواهب آن استفاده می‌کنند. اما آنچه که ارزش این دریاچه را دوچندان می‌کند تنوع زیستی غنی آن است.

بیش از ۱۰۰ گونه ماهی و چندصد نوع جانور بی‌مهره اعم از سخت‌پوست، نرم‌تن و انواع کرم‌های دریایی که مهمترین آنها ماهیان خاویاری است، وجود منابع نفت وگاز در این دریا و… همه این‌ها سبب ارزشمندی این دریاچه گران‌بها شده است.

روز ملی دریای خزر

به مناسبت روز ملی دریای کاسپین با تعدادی از همیاران محیط زیست کودک و نوجوان در سراسر کشور صحبت کردیم و نظرات‌شان را در خصوص دریای کاسپین جویا شدیم که ماحصل آن به شرح زیر است:

نوا وهابی ۸ ساله از مسجد سلیمان

در رودخانه‌ها یا برکه‌های حوضه دریای کاسپین جانوران کرم‌مانندی به نام زالو وجود دارد که از این کرم‌ها در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. صیادان این کرم‌ها را شکار می‌کنند و آنها را به شهرهای دیگه می‌فرستند.

از عواملی که باعث نابودی دریا می‌شود ریختن زباله در آب است. این کار باعث نابودی موجودات زنده دریا می‌شود. همچنین زمانی که کشتی‌های حامل مواد سوختی در دریا به هم برخورد می‌کنند، این مواد وارد آب شده و باعث آلودگی محیط دریا می‌شود.

بنیامین پور حسن ۱۳ ساله از بندر انزلی

به نظر من اصلا درست نیست که با وجود سطل زباله در کنار ساحل ما زباله‌های‌مان را در محیط و فضای باز رها کنیم.

ما هر ساله در فصل تابستان که به دریا می‌رویم احساس می‌کنم که دریا از ساحل دورتر شده و این اصلا خوب نیست. این بیانگر تخریب دریا و موجودات زنده ساکن در آن است. وقتی دریا آلوده شود ماهی‌ها و پستاندران دریایی می‌میرند و یا اکوسیستم خودشان را رها می‌کنند. برای اینکه از تخریب دریاها جلوگیری کنیم نباید زباله‌های خودمان را در دریا بریزیم.

کسرا انگوتی ۱۳ ساله از گیلان

من از همه کسانی که در دریا زباله می‌ریزند ناراحت می‌شوم. این زباله ریختن باعث نابودی ماهی‌های ارزشمندی مثل اوزون‌برون می‌شود که معتبرترین خاویار در جهان را دارد. به نظر من تنوع زیستی موجود در این دریا وجود گونه‌های نادر از پستانداران از جمله فوک خزری و ماهیانی چون اوزون‌برون و ماهی‌سفید سبب شده است که کشورهایی که مرز آبی مشترک با دریای کاسپین دارند، سعی می‌کنند قسمت عظیمی از این دریا را به تصاحب خودشان دربیاورند و این یک مشکل بسیار مهم و اساسی هست.

تینا الطافی ۱۲ ساله از تهران

دریای کاسپین در گذشته اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد. حجم آب موجود در این دریاچه ۷۸/۲۰۰ متر مکعب است. ماهی‌هایی مثل، ماهی‌سفید، تاس‌ماهی، فوک خزری و گاوماهی در این دریا زندگی می‌کند. این دریا از منابعی مهم مثل نفت و گاز نیز غنی است.

هلیا جعفری ۱۱ ساله از تهران

ما چند روز پیش به همراه خانواده به مازندران سفر کردیم. به دریای کاسپین رفتیم تا از آنجا دیدن کنیم. اما با صحنه خیلی بدی مواجه شدیم. دریا پر از بطری‌های پلاستیکی، کیسه زباله، آشغال و… بود. اینها باعث می‌شود که این دریا نابود بشود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در ساحل سطل زباله تر و خشک قرار داده‌اند. مردمی که در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند هیچ‌وقت منظره‌های قشنگی را مشاهده نمی‌کنند.

یاسمن عسگری ۱۱ ساله از کرج

دریاها بخشی از زمین هستند ما نباید آنها را آلوده کنیم و نباید به انها آسیب بزنیم چون با این کار در اصل به خودمان آسیب زده‌ایم. من وقتی کنار ساحل می‌روم و می‌بینم که مردم زباله‌هایشان را در دریا می‌ریزند بسیار ناراحت می‌شوم. اما در عوض با دیدن یک ساحل زیبا و تمیز بسیار خوشحال می‌شوم.

علیرضا فرد ۱۲ ساله از تهران

دریای کاسپین دریای بسیار زیبایی است و دیدن آن حس آرامش به انسان می‌دهد. اما متاسفانه این روزها خیلی از آدم‌ها به محیط زیست اهمیت نمی‌دهند و زباله‌هایشان را در دریا و ساحل رها می‌کنند که باعث کثیف شدن دریا می‌شود و زیستگاه خیلی از ماهی‌ها از بین می‌رود.

کوروش نورزاد ۱۳ ساله از تالش

دریای کاسپین یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های جهان است که در آن موجوداتی از جمله فوک خزری و ماهی‌های مختلف وجود دارد. شغل اصلی مردم در شهرهای ساحلی صیادی است. صیادان زحمت‌کش به منظور امرار معاش خانواده ماهیان را صید می‌کنند.

ترنم انصافی ۸ ساله از تهران

من دریای کاسپین که در شمال ایران قرار دارد را بسیار دوست می‌دارم. زمانی که در کنار دریا هستم احساس سبکی و آرامش دارم. بازی کردن در آب‌های دریا و شن‌بازی در محیط ساحل به من آرامش می‌دهد. اما وقتی می‌بینم یه سری از آدم‌ها زیبایی دریا را با ریختن زباله، فاضلاب شهری در آب، صید بی رویه ماهی‌ها و ویلاسازی از بین می‌برند خیلی ناراحت می‌شوم.

زینب عالی پور ۱۳ ساله از مسجد سلیمان

حیف این دریای زیبا با موج‌های خروشان آبی و ماهی‌های متنوع نیست که در میان انبوهی از زباله‌ها در حال نابودی است. با دریای زیبا مهربان باشیم و به آن آسیب نزنیم. دریا یکی از نعمت‌های خداوند است که ما انسان‌ها باید از آن مراقبت کنیم و نباید به آن آسیب بزنیم و باعث نابودی آبزیان شویم.

فاطمه منصوری ۱۲ ساله از مسجد سلیمان

دریای کاسپین یک خط ساحلی زیباست که در ۳ استان گیلان، مازندارن گلستان به زیبایی هرچه تمام‌تر خود را نشان می‌دهد. ۲۱ مرداد در تقویم ما به نام این دریای ارزشمند است. در کنوانسیون ۲۱ مرداد سال ۱۳۸۵ پنج کشور ساحلی دریای کاسپین متعهد شدند برای حفظ دریا بکوشند. ما انسان‌ها  باید به آن حد از فرهنگ و آگاهی برسیم که خود به صورت یک باور درونی رفتارهای صحیحی با طبیعت و آب‌های‌مان داشته باشیم.

امیررضا  صابریان ۱۱ ساله از راههرمز

دریاچه کاسپین یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های طبیعی دنیا است که در شمال کشور عزیزمان ایران قراردارد. سالانه تعداد زیادی از مردم با سفر به شمال کشور از تماشای آن لذت می‌برند. امیدوارم همه ما انسان‌ها با آلوده نکردن محیط دریا، قدر این نعمت الهی را بیشتر بدانیم.

آیدا محمدیان ۹ ساله از رامهرمز

دریای کاسپین در بخش شمالی ایران و بخش جنوبی روسیه و بخش‌هایی از قزاقستان و در بخش شرقی جمهوری آذربایجان وجود دارد. اینجا در اصل دریا نیست؛ زیرا به آب‌های آزاد راه ندارد اما به دلیل وسعتش آن را، دریا نامیده‌اند.

آب دریاچه نیمه‌شور است و در فهرست آب‌های شیرین قرار ندارد. سواحل دریا در کشورهای مختلف جلوه­ زیبایی دارند و در ایران عزیز ما این خط ساحلی زیبا به دلیل عدم همکاری برخی از شهروندان، مکانی برای دفع زباله شده‌اند. هرساحل اگر پاکیزه باشد قطعا زیبایی خود را دارد و مردم محلی را به سوی خود می‌کشاند. پس بیاییم برای داشتن یک ساحل زیبا به یکدیگر کمک کنیم.

النا میرزا احمدی ۸ ساله

مردم ساحل‌نشین در زمینه ماهی‌گیری کشتی‌سازی، کنسروسازی فعالیت اقتصادی دارند. هر کدام از ما در مقابل طبیعت و نعمت‌های الهی وظیفه داریم. ما هرگز نباید در طبیعت زباله بریزیم. نباید فاضلاب شهری را در دریا قرار بدهیم. باید از نعمت‌های الهی به درستی مراقبت کنیم دریا بخشنده و سخاوتمند است.

روز ملی دریای کاسپین

گفتنی است نظرات همه دوستان‌مان در خصوص دریای کاسپین و روز ملی دریای کاسپین کاملا درست و دقیق بود. دریای کاسپین تنها دریای خودکفایی است که متاسفانه به دست بشر در حال نابودی است.

همه ما موظف هستیم با رعایت تک‌تک مسائل محیط زیستی از نابودی این گوهر زیبا جلوگیری کنیم.

دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران

پایان پیام

گزارشگر: نرگس سبحانی، روزنامه نگار و کارشناس محیط زیست

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240428 ساعت خبر : 1:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240428
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات