سریال تلویزیونی چاردیواری از لودگی به دور است

نقد سریال تلویزیونی چاردیواری

به گزارش گلونی چاردیواری یک سریال تلویزیونی پانزده قسمتی به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی محسن تنابنده و سعید آقاخانی است که برای اولین بار در نوروز هشتاد و نه خورشیدی از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد.

امیر جعفری، سعید آقاخانی، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، مریم امیرجلالی، جواد عزتی، مهران رجبی، ناهید مسلمی و جمعی دیگر، بازیگران این مجموعه هستند.

پیش از آنکه سیروس مقدم را به عنوان کارگردان سریال دوره‌ای پایتخت که در سال نود پخش شد بشناسیم، چاردیواری ایشان به دلایلی که از نظر خواهد گذشت، مورد توجه مخاطب قرار گرفت و به استناد آمار روابط عمومی تلویزیون، عنوان پرمخاطب‌ترین سریال نوروز وقت را از آن خود کرد.

چاردیواری این شب‌ها از شبکه آی فیلم بازپخش می‌شود.

داستان چاردیواری

جوانی به نام ناصر، در گذشته درخواست دختر جوان و متمولی را برای ازدواج ظاهری و رسمی قبول می‌کند. دختر قصد داشته با این ازدواج در خارج از کشور ادامه تحصیل دهد.

پس از چند سال، دختر به ایران برگشته و قصد دارد به این ازدواج رسمی با ناصر خاتمه دهد، اما از ناصر می‌خواهد، به گونه‌ای در برابر پدرش صحنه‌سازی کند که جدایی‌شان را عدم تفاهم و اختلاف چند ساله جلوه دهد.

از سوی دیگر ناصر در رابطه با خانواده پدری‌اش هم دچار مشکلاتی است که وضعیت او را پیچیده‌تر می‌کنند.

فیلمنامه

نویسندگان این مجموعه اعلام کردند که داستان چاردیواری بر اساس یک رویداد واقعی نوشته شده است.

روایتی ساده و به دور از پیچیدگی، زاویه دید نسبتا تازه به ازدواج، نشان دادن سطح میانی جامعه از نظر اقتصادی (نه خیلی تنگدست و نه خیلی پولدار) امتناع از تجمل‌گرایی، نشان دادن غیر مستقیم و معنایی باورهای دینی و عرفی، پررنگ کردن شرافت انسانی و شخصیت‌پردازی خوب، بخشی از ویژگی‌ و دلایل موفقیت متن چاردیواری محسوب می‌شود.

کارگردانی

مقدم با چاردیواری در انتخاب طرح اولیه داستان، انتخاب و هدایت بازیگر موفق است.

فضاسازی خوب و قابل باور بوده و خبر از پیچیدگی‌های داستانی نیست.

از سویی قاب‌بندی، برش و چینش نماها مانند سایر مجموعه‌های مقدم، متناسب با اندازه تلویزیون بوده و روی هم رفته مخاطب، اثر شیرینی را تماشا می‌کند که جنس کمدی‌اش از لودگی و تلاش برای خنداندن به دور است.

سریال به همراه متن و بازی‌های به اندازه، نسبتا مفرح است و سطح ذائقه بینننده را پایین نمی‌آورد.

موسیقی

یکی از ویژگی‌های چاردیواری موسیقی متن آن است. آریا عظیم‌نژاد با انتخاب ساز و گام‌های اقلیمی و بومی و تلفیق آن با موسیقی رسمی و ملی به نتیجه‌ای موثر و هدفمند رسیده است.

نقد سایر سریال‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238349 ساعت خبر : 9:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238349
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات