شناخت فرش افغان و ویژگی های آن

شناخت فرش افغان و ویژگی های آن

به گزارش گلونی در حالی که فرش و قالی ایرانی در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است و عملا در زیبایی بی‌همتاست، کیفیت و زیبایی فرش و قالی کشور همسایه، افغانستان هم غیر قابل انکار است و در عین حال کمتر به آن پرداخته شده است.

فرش‌های خال محمدی و فرش آقچه دو نمونه از فرش‌های محبوب افغانی است. فرش خال محمدی و همین‌طور آقچه اغلب به دست ترکمن‌های شمال و مرکز افغانستان بافته می‌شوند و اغلب زمینه آن‌ها به رنگ قرمز تیره است.

البته این نوع فرش دستبافت در پاکستان هم دیده می‌شود که به دست افغانان مهاجر به پاکستان بافته می‌شوند. علاوه بر افغانان و ترکمن‌ها تعدادی از قالی‌ها و فرش‌ها هم به دست ازبک‌‌‌‌‌‌‌ها، قرقیزها، عرب‌ها و بلوچ‌ها بافته می‌شود و در مجموع بیشتر از ۳۰ طرح قالی و فرش در افغانستان وجود دارد.

این فرش‌ها از جنس پشم و موی بز و حتی موی اسب بافته هستند و در نقوش مختلفی از جمله هشت ضلعی با گل‌های خمیده (طرح معروف بخارا) و فیل خلق می‌شوند.

تولید و صادرات فرش و قالی افغان سال‌های سال به دلیل سلطه شوروی و ظلم و ستمی که بر مردم روا می‌داشت، به مقدار بسیار زیادی راکد شد.

پس از برافتادن سلطه شوروی نیز جنگ‌های پی در پی و نبود آرامش و امنیت در این کشور مانع از پاگیری صنعت فرش‌بافی و صادرات فرش و قالی شد و امروزه تعداد زیادی از این آثار به دست افغانان مهاجر در ایران و پاکستان بافته می‌شود.

با این حال قالی افغان توانست در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در نمایشگاهی در هامبورگ آلمان جوایز بین‌المللی بسیاری را از آن خود کند.

با حملات جدید طالبان نگرانی‌هایی که متوجه جان، مال و حقوق اولیه مردم افغانستان است، همزمان بر هنرهای معماری و صنایع بی‌جان این مملکت و همین طور آثار و بناهای تاریخی کشور نیز متوجه است.

قالی لری را بیشتر بشناسید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 239645 ساعت خبر : 12:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239645
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات